El teatre de BCN creix

Els empresaris anuncien una lleu pujada de l'1,26% de públic i del 7% de recaptació la temporada passada

3
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ / BARCELONA

Arebuf de l'èxit del gènere musical -Mar i Cel i Sister Act van liderar el rànquing amb 229.538 i 139.469 assistents, respectivament-, la temporada teatral barcelonina passada va tancar amb un lleu increment de l'1,26% d'espectadors (30.000 més fins a un total de 2,44 milions), un 7% de la recaptació (57,6 milions) i un 2,6% de aforament (57,6%). Les dades, anunciades ahir per Adetca (Associació d'Empreses de Teatre a Catalunya), remarquen la lleugera recuperació iniciada en l'exercici anterior, quan amb una pujada del 3% del públic va començar la línia ascendent després el revés sofert el 2012. El repte és tornar a seduir els encara llunyans 3 milions de persones  que anaven a les sales abans de la crisi.

Xavier Marcé, president d'Adetca, va incidir en l'elevat IVA del 21% com a factor principal de les dificultats del sector i va aprofitar la proximitat de les urnes per recordar que «tots els grups polítics, a excepció del PP, s'han compromès a abaixar l'impost. Amb altres condicions sociopolítiques serà més fàcil». L'impacte d'aquell IVA, va afegir, «limita la capacitat d'inversió empresarial», ja que ha sigut assumit per la indústria i els professionals, per no repercutir en el preu de les entrades, que s'ha mantingut. Això sí, hi ha hagut fluctuacions, com l'augment del cost al Liceu (18,5%) i en el gènere musical (5%) i la significativa baixada de les produccions infantils (-23,2%).

Respecte al suport de les administracions públiques, Marcé va celebrar que s'hagin renovat les ajudes econòmiques i va remarcar que és «una de les poques comunitats amb aquest tipus d'aportació a les arts escèniques». «El panorama en el conjunt de l'Estat és patètic», va emfatitzar.

SUPORT AL TEATRE COMERCIAL / Com a principal reivindicació, IVA a part, el president d'Adetca va apuntar la necessitat d'atorgar ajudes al teatre de vocació comercial. «Els espectacles per a grans públics són imprescindibles per a la cartellera», va declarar. I el rànquing ho ratifica: Mar i Cel, Sister Act, Polònia, el musical, The hole 2 i La gran ilusión van ser els títols més vistos.

L'indicador més positiu, a més del filó del gènere musical, és la bona salut del teatre alternatiu i de petit format, que va augmentar un 10% la seva recaptació respecte al curs anterior. A més, es van obrir quatre noves sales. La creu va ser el notable descens de consum de dansa (va perdre un 19% de públic); de teatre infantil (-24%) i del gènere dramàtic (-11%), entre altres. Per contra, el musical va augmentar en 267.406 persones (un 80% més).

Notícies relacionades

Pel que fa a sales, el Teatre Victòria va encapçalar el percentatge d'ocupació d'entrades de pagament amb un excel·lent 82,8%, seguit del Liceu (81%), Lliure  (78,7%) i La Biblioteca de Catalunya (77%). Marcè va valorar també la presència cada cop més gran de l'autoria catalana a la cartellera. Va centrar el 61% de l'oferta (davant el 14% de la resta d'Espanya i el 25% d'autors estrangers) i el català va ser l'idioma dominant (el 51%, davant el 23% en castellà). L'activitat produïda a Catalunya va pujar al 82% del total (el 12% va provenir de la resta d'Espanya i a penes un 6% va ser forana).

BAIXADA A LA PRIMAVERA / Un dels principals reptes que es planteja el sector és evitar l'accentuada baixada que pateixen les sales a partir del maig (gener i febrer, com és habitual, van ser els mesos amb més afluència de públic). D'octubre a abril l'ocupació va ser «molt bona», es va congratular Marcé, però cal «solucionar l'accentuat descens que es produeix a partir del maig». Per això proposa «dinamitzar les relacions amb les polítiques turístiques per atraure els públics forans». «Cal sintonitzar amb el públic que no és català», va destacar  Marcé, que va apostar per mantenir els telons apujats a l'agost al·legant que «una ciutat com Barcelona, entre les més turístiques del món, ha de tenir sempre oferta escènica». S'ha de tirar el ganxo a les hordes turístiques.

Temes:

Teatre