ESPECTACLE A barnasants

Perla Batalla, veu de protesta

L'excorista de Leonard Cohen estrena un recital antiimperialista al Joventut

2
Es llegeix en minuts
JORDI BIANCIOTTO
BARCELONA

Perla Batalla, la cantant californiana que, juntament amb  Julie Christensen, va aportar el contrapunt vocal femení a dues gires de Leonard Cohen, I'm your man (1988) i The future (1993), torna carregada de material inflamable, un repertori de denúncia sociopolítica en què a l'enunciat es val del seu propi cognom. Cançons de batalla contra l'imperi és el recital que presenta avui al teatre Joventut, de l'Hospitalet, a Barnasants (21.00), i el 29 de març al Teatre Ateneu dels Hostalets de Balenyà.

Un espectacle concebut per Alberto Manzano, poeta i biògraf de Cohen, que recorre 16 peces d'autors com el mateix cantautor canadenc així com Bob Dylan, Kris Kristofferson, Suzanne Vega i Boris Vian. Totes proveïdes d'un missatge políticament compromès. «Cançons sobre la revolució i la llibertat, molt rellevants i necessàries en l'actualitat», considera Batalla, filla d'un mexicà i una argentina, que interpreta tot aquest material en castellà, en versions traduïdes per Manzano. Adaptacions amb relleus: Broken English, de Marianne Faithfull, es converteix en Chapurreado. «¿Com es podria traduir sinó? La traducció sempre és una traïció, però he intentat ser fidel al missatge», argumenta.

L'imperi al·ludit apunta, encara que no només, als Estats Units. «Un país en què molta gent pateix. Obama intenta fer reformes però després el Congrés les hi tomba. Els nord-americans tenim el dret a denunciar-ho», explica la cantant. Algunes de les peces apunten cap a aquell país, com Lives in the balance, de Jackson Browne (sobre l'intervencionisme a Llatinoamèrica) o The United States of Amnesia, de Robert Wyatt (homenatge als natius americans), mentre que The partisan evoca la resistència francesa a la Segona Guerra Mundial i Biko, de Peter Gabriel, l'apartheid sud-africà. Per tot plegat, Pere Camps, director de Barnasants, parla sense embuts de «concert antiimperialista».

Notícies relacionades

INFLUÈNCIA CUBANA / Batalla és conscient que aquests missatges fan forat a Europa, i admet que és als Estats Units on «hi ha molta feina a fer», ja que allà «només creuen en els diners, no en l'artista». La creativitat, diu, «surt d'altres cultures i àmbits alternatius», i per això veu amb esperança el restabliment de relacions amb Cuba. «Passarà alguna cosa interessant. La influència de la música cubana es començarà a notar als Estats Units», pronostica.

¿I Cohen, on queda? «Ens vam veure fa unes quantes setmanes al funeral de John Bilezikjian, exllaütista del seu grup. Viu a Los Angeles, com jo, i mantenim una excel·lent relació», assegura Batalla, sorpresa pel seu ritme de gires en els últims anys. «Va tornar perquè s'havia arruïnat, ¡però li ha agradat!».