LA INTÈRPRET 'SUPERWOMAN'

L'ànima de Yuja Wang

La pianista torna a Barcelona, on inicia la seva gira europea a l'Auditori amb obres de Schubert, Chopin, Scriabin i Balakirev

La pianista d’origen xinès Yuja Wang.

La pianista d’origen xinès Yuja Wang. / JAMES CHEADLE

2
Es llegeix en minuts
MARTA CERVERA / BARCELONA

Yuja Wang, la pianista més sexi del planeta, torna a Barcelona, on aquesta nit oferirà el primer recital de la seva gira europea, en què interpretarà cançons de Schubert transcrites al piano per Liszt i obres de Chopin, Scriabin i Balakirev. Com molts dels seus col·legues, Wang, una impressionant artista que alguns qualifiquen de superwoman, es declara addicta a Barcelona. «És una ciutat que em fascina. La seva gent és amable, el clima, fantàstic, i sento que he aconseguit desenvolupar una bona connexió amb el públic», diu orgullosa des de casa seva a Nova York. Tot i néixer a la Xina (Pequín, 1987), Wang es considera americana d'adopció. Va aterrar als Estats Units per perfeccionar els seus coneixements musicals i va saber aprofitar totes les oportunitats que li va brindar la seva nova casa.

«Estic una mica nerviosa, sempre em passa abans de començar una gira -comenta-. «Aquests dies he estat molt concentrada en la música que tocaré en els recitals». Encara que disfruta tocant amb orquestres o acompanyada d'altres artistes, com el violinista Leonidas Kavakos, amb qui va actuar al Palau de la Música aquesta mateixa temporada, Wang admet que retrobar-se sola davant del piano és fonamental, una prova de foc per mesurar-se amb ella mateixa. «Quan estic sola en escena amb el piano és quan més lliure em sento. Fa temps que vaig fer el meu últim recital. Va ser el desembre passat al Carnegie Hall», recorda.

Mentalització

«Després del descans de Nadal m'he hagut de mentalitzar. Necessito sentir-me mentalment preparada per tornar a entregar-me a una nova aventura, amb un programa que combina coses que ja conec i coses noves». Un dels reptes és dotar d'unitat la selecció d'obres que oferirà. El contrast entre el romanticisme de Schubert/Liszt i el costat fosc de Scriabin és total amb Sonata número 9 o Missa negra«La primera obra que interpretaré de Scriabin a la segona part del concert sí que té connexions amb Chopin, però l'última, la Missa negra, és tot al contrari -admet-.

Notícies relacionades

S'hi concentra tota l'essència més fosca i boja de Scriabin»«Però no deixaré que el públic marxi amb aquest sabor i remataré la vetllada amb Islamey, de Balakirev». Diuen que aquesta obra només apta per a virtuosos va malmetre seriosament la mà dreta de Scriabin. Però això a Wang no l'espanta.

«Sé que a mesura que avanci la gira tot anirà sortint. No és igual mai el primer concert que l'últim. Una cosa és la tècnica d'una obra, una altra, l'ànima que hi poses», explica. I diu que la literatura li serveix a les gires per connectar més amb allò que interpreta. «Quan estic de viatge tinc el costum de comprar i llegir llibres d'escriptors dels països que visito. Poden estar relacionats amb els compositors que interpreto, amb la seva època o senzillament no estar-ho i transmetre'm alguna cosa de la cultura d'aquests llocs». Confessa que li agrada deixar-se portar per relats que li permeten aprofundir en els seus propis sentiments i entendre millor el món. «M'agraden els llibres que em mostren l'aspecte humà de les coses, que m'ajuden a entendre les coses més bàsiques que tots ens preguntem: qui sóc, què faig aquí i per què, com puc fer-ho millor...».