DRAMA

'Mr. Turne', Reflexió sobre la llum

Estrenes de la setmana. Tràiler de {’Mr}. Turner’. / {periodico}

1
Es llegeix en minuts
QUIM CASAS

És el segon cop que Mike Leigh parla d'una època que no és la seva, distanciant-se, en aparença, dels seus esplèndids melodrames contemporanis: Grandes ambiciones, Secretos y mentiras, Naked, Todo o nada... En la primera, Topsy Turvy, del 1999, va viatjar fins al Londres del segle XIX per evocar la història dels compositors d'operetes Gilbert i Sullivan. En aquesta segona, també en clau de film biogràfic, revisa els traços vitals i artístics del gran pintor del XIX Joseph Mallord William Turner.

Notícies relacionades

El resultat és igualment excel·lent. Leigh esquiva els clixés del biopic tradicional sense deixar d'explicar les petites i grans coses en la vida de l'artista: la relació amb el seu pare i amb la seva majordoma, personatge capital en la història, així com els fonaments de la seva pintura, les topades amb altres artistes, els seus viatges a un poble pròxim al mar on la seva visió del món i de l'art es fa més panoràmica i el rebuig dels poders polítics i l'opinió pública.

Mr. Turner intenta sempre, i ho aconsegueix, que l'ús del color, la llum i les textures sigui al màxim d'acord possible amb l'estètica mateixa de Turner. No hi ha referències a la seva famosa època veneciana, però sí una indagació plàstica en la seva concepció del llenç i la il·luminació, el que preval i el que queda al fons de l'enquadrament en les seves magnífiques pintures.