Anar al contingut

EL RETORN AL TEATRE VICTÒRIA d'UN MUSICAL EMBLEMÀTIC

'Mar i cel' navega en 3D

Dagoll Dagom estrena un nou muntatge de gran impacte visual i sonor

IMMA FERNÁNDEZ / BARCELONA

Torna el musical Mar i cel  / MONICA PELLICCIA

Vegeu el vídeo d'aquesta notícia amb el mòbil o a e-periodico.cat

Dagoll Dagom, emblemàtica companyia catalana que ha fet del gènere musical la seva bandera, compleix 40 anys i ho celebra rescatant per tercera vegada el seu títol més popular: Mar i cel. Ho fa amb un llenguatge escènic del segle XXI, 26 anys després d'haver-se estrenat. Els pirates d'Àngel Guimerà atracaran aquest dissabte al Teatre Victòria amb una nova i espectacular producció marcada pel seu impacte visual i sonor. En un exercici tecnològic de simbiosi entre teatre i cine, les projeccions a les pantalles que cobreixen tot l'escenari crearan efectes en tres dimensions. A això s'hi sumarà l'embolcallant so, que portarà els espectadors a sentir-se enmig de l'oceà, anuncien els creadors.

Fidels en la seva essència a l'original, amb música d'Albert Guinovart i adaptació del text de Xavier Bru de Sala, la companyia ha pretès que aquesta vegada el públic «se senti dins de l'escenari», sosté el director, Joan Lluís Bozzo. Dins del vaixell, entre cels i mars canviants pel joc audiovisual.

Del muntatge del 1988 en queden la carcassa de fusta de l'embarcació (les cordes, l'interior... s'han anat renovant) i en queda Pep Cruz. L'actor reprèn el personatge de Joanot, amb «la mateixa energia i força» d'abans, assegura Bozzo. L'acompanyen un jove elenc de 20 artistes (més 12 músics) encapçalat per Roger Berruezo -que ja va protagonitzar el Cop de rock de la mateixa companyia i ara recrea el corsari morisc Saïd- , Ana San Martín (Blanca), Xavi Lite (Hassen), Júlia Jové (Idriss), Toni Viñals (Ferran), Xavi Fernández (Don Carles) i Mireia Dolç (mare de Saïd). Aquests dos últims ja van participar en la reposició del 2004.

«És una funció molt dura per a tot l'elenc; han de tenir molta cura per no caure. A algunes de les artistes els he hagut de dir que mengin més perquè s'estan quedant en els ossos», explica el director, que valora l'esforç de la jove gallega San Martín per la seva accelerada immersió en la llengua catalana. «Mai havia parlat en català, em vaig aprendre les cançons amb ajuda d'una tieta, i em vaig presentar al càsting, però no vaig pensar que m'escollirien. És una obra preciosa. L'oportunitat de la meva vida», explica la jove intèrpret de High School Musical, formada a Londres.

COSTOSA PRODUCCIÓ / Mar i cel, que ja s'ha representat 1.000 vegades amb les seves anteriors produccions, torna disposat a atrapar nous públics (i també repetidors). Necessita poder posar l'àncora fins com a mínim per Setmana Santa per rendibilitzar la costosa inversió: 500.000 euros, més 150.000 en publicitat. «És l'única manera que surtin els números, perquè les gires no són rendibles», informa la productora Anna Rosa Cisquella. La companyia dedicarà el muntatge a l'escenògraf Isidre Prunés, que va morir al juliol quan hi treballava.

Ambientada en un vaixell pirata, l'obra relata l'enfrontament entre dos mons: l'islàmic i el cristià, acompanyat d'una història d'amor impossible entre la cristiana Blanca i Saïd. «Desgraciadament, aquest musical és cada vegada més actual. Guimerà creia que era cosa del passat, però són els conflictes d'avui dia; d'un món on regeixen les confrontacions i el fanatisme», postil·la Bru de Sala.