Anar al contingut

El món de la fotografia de Barcelona organitza la seva pròpia Primavera Fotogràfica

La col·laboració de les empreses, entitats i el Banc Sabadell amb el DocField14 i les seves 50 exposicions supleixen l'escàs compromís de les administracions

ERNEST ALÓS / Barcelona

La defunció de la Primavera Fotogràfica de Barcelona (i l'emergència, al mateix temps, de PhotoEspaña a Madrid) no ha acabat de ser païda pel col·lectiu fotogràfic de la ciutat. I després dels dos primers intents seriosos de succeir a la primavera (el festival Scan, de Tarragona, i, l'any passat, el Circuit de Fotografia Documental, a Barcelona) arriba el tercer, el festival 'DOCfield. Fotografia documental Barcelona', que agrupa a partir de dilluns que ve 50 exposicions fotogràfiques. Comissariat per Arianna Rinaldo, impulsat per la fundació Photographic Social Vision i el Banc Sabadell i recolzat per desenes de galeries, empreses i associacions de l'entramat fotogràfic de la ciutat, el DOCfield és de fet la redenominació del Circuit, i la seva segona edició. Amb un altre canvi, a més del nom: la reducció fins a un nivell simbòlic del compromís de l'Ajuntament de Barcelona amb la iniciativa.

El suport de l'Icub, que l'any passat va finançar una exposició per valor de 30.000 euros, s'ha reduït aquest any a una subvenció de 5.000 euros, confirmada només dilluns passat segons els organitzadors (a més de la decisió d'espais en centres cívics i transports públics), mentre encara s'està a l'espera de la resposta (s'espera que positiva) de la Generalitat de Catalunya. El 73% del pressupost es cobreix amb el patrocini del Banc Sabadell i els beneficis que aconsegueix Photographic Social Vision amb l'organització del World Press Photo.  I a més de la col·laboració en espècies de 15 empreses col·laboradors, 22 entitats del sector, 20 establiments 'amics' de la fotografia i 42 seus expositives, es compta amb l'aportació voluntària del públic per cobrir el pressupost: un euro per adquirir el mapa / programa del festival, disponible en qualsevol de les exposicions obertes al públic de forma gratuïta. "Es tracta d'una iniciativa social, ciutadana, en xarxa, que és un miracle que tiri endavant", destaca la presidenta de Photographic Social Vision, Sílvia Omedes.

L'esforç econòmic de l'Icub, a través de La Virreina Centre d'Imatge, es concentra en canvi, amb una aportació de 60.000 euros, en el Photo Meeting Ojo de Pez, coproduït per l'organisme municipal i l'empresa de gestió cultural madrilenya La Fábrica, de la qual el soci director a Barcelona entre el 2009 i el 2012 va ser l'actual director de Promoció de Sectors Culturals de l'Icub, Llucià Homs, de qui depèn La Virreina. Fonts municipals destaquen que l'acord amb La Fábrica es va tancar en l'etapa anterior de La Virreina, durant l'etapa de Carles Guerra.

El programa

A falta de l'estructura habitual d'una gran exposició central i actes col·laterals, DOCfield ha estructurat el seu programa amb set rutes suggerides: 'Behind open doors', 13 exposicions comissariades per Arianna Rinaldo que mostren, explica, "alguna cosa més profunda, més enllà del que veiem amb els ulls", una ruta per una vintena de galeries, una ruta per les tres exposicions aportades pel festival Visa pour L'Image a Arts Santa Mònica, l'IEFC i el Pati Llimona, la ruta Finestra al món, amb històries vinculades a altres països, una ruta a través de les 10 exposicions sobre la condició femenina, una altra de més breu sobre la identitat sexual i finalment una altra sobre Barcelona com a escenari.