PRESENTACIÓ D¿UN MUNTATGE D¿ÈXIT AL MERCAT DE LES FLORS

Morau 'quadra' la CND

El coreògraf s'uneix a la Compañía Nacional de Danza en un experiment sobre el poder i la submissió a l'autoritat

Els 17 ballarins van col·laborar en la creació de 'Nippon-Koku'

Exèrcit de ballarins 8 Tres intèrprets de la CND, en l’obra que ofereix el Mercat de les Flors.

Exèrcit de ballarins 8 Tres intèrprets de la CND, en l’obra que ofereix el Mercat de les Flors. / JESÚS ROBISCO

2
Es llegeix en minuts
MARTA CERVERA
BARCELONA

El coreògraf valencià Marcos Morau, motor de La Veronal, i la Compañía Nacional de Danza s'han aliat per crear Nippon-Koku, tot un repte per als 17 ballarins de contemporània del conjunt que dirigeix José Carlos Martínez. El substitut de Nacho Duato ha donat canxa a diferents creadors espanyols però aquest és el primer espectacle de llarga durada que encarrega a un d'ells.

Estrenat al Matadero de Madrid a finals de febrer, el muntatge va ser acollit amb entusiasme per una gran part del públic. «Una cosa és la idea que jo tinc de l'espectacle, una altra la que es fa cadascú. A vegades a un li surt per riure en una escena, un altre s'estremeix, i un tercer s'aixeca i se'n va. Però és normal, una cosa que he d'acceptar», raona el sol·licitat Morau, acomodador del Mercat als seus inicis, distingit amb el Premio Nacional de Danza de l'any passat.

Feixisme i bellesa

Si anteriorment La Veronal es va interessar per relacionar les seves peces amb diferents geografies, des de Finlàndia fins a Siena, en aquesta ocasió el punt de partida és el Japó de la segona guerra mundial. No és casual. Nippon-Koku planteja el dilema de l'ésser humà davant el poder, el com i el perquè de la submissió a l'autoritat. «L'escenari és un espai de reflexió i pensament. L'objectiu de l'art no és donar respostes», sentencia Morau. El coreògraf s'ha inspirat en les idees sobre feixisme i bellesa de Yukio Mishima, així com en l'estètica del teatre i la dansa japonesos.

A part d'amarar-se de les claus del llenguatge de La Veronal, els 17 ballarins de contemporània del CND s'han hagut d'implicar al màxim en aquesta creació. «Vam estar improvisant molt i vam fer canvis fins a l'últim moment. No estem acostumats a treballar així però ha sigut fascinant», va reconèixer la catalana Elisabet Biosca, integrant de la companyia des de fa quatre anys. «A La Veronal les ballarines són les meves amigues. Ja sé que sona a Disney però és una cosa que necessito», aclareix Morau. «Per això he de desenvolupar una atmosfera de treball idònia perquè els intèrprets confiïn en mi i donin el millor».

Notícies relacionades

Nippon-Koku també ha comptat amb primers espases en diferents àmbits: David Delfín (vestuari), Albert Faura (il·luminació) i Luis Miguel Cobo (música). La seva composició original es completa amb obres de compositors com Haendel i  Liszt i música nipona.

El pròxim gran projecte de La Veronal és un encàrrec del Ballet Nacional de Noruega sobre el pintor Edward Munch. També planegen crear el seu primer espectacle infantil. «Ara portem gasolina al màxim, tenim ganes de seguir i els airbags preparats per si xoquem», diu el coreògraf.