PRESENTACIÓ D¿UN MUNTATGE D¿ÈXIT AL MERCAT DE LES FLORS
Morau 'quadra' la CND
El coreògraf s'uneix a la Compañía Nacional de Danza en un experiment sobre el poder i la submissió a l'autoritat
Els 17 ballarins van col·laborar en la creació de 'Nippon-Koku'

Exèrcit de ballarins 8 Tres intèrprets de la CND, en l’obra que ofereix el Mercat de les Flors. /
El coreògraf valencià Marcos Morau, motor de La Veronal, i la Compañía Nacional de Danza s'han aliat per crear Nippon-Koku, tot un repte per als 17 ballarins de contemporània del conjunt que dirigeix José Carlos Martínez. El substitut de Nacho Duato ha donat canxa a diferents creadors espanyols però aquest és el primer espectacle de llarga durada que encarrega a un d'ells.
Estrenat al Matadero de Madrid a finals de febrer, el muntatge va ser acollit amb entusiasme per una gran part del públic. «Una cosa és la idea que jo tinc de l'espectacle, una altra la que es fa cadascú. A vegades a un li surt per riure en una escena, un altre s'estremeix, i un tercer s'aixeca i se'n va. Però és normal, una cosa que he d'acceptar», raona el sol·licitat Morau, acomodador del Mercat als seus inicis, distingit amb el Premio Nacional de Danza de l'any passat.
Feixisme i bellesa
Si anteriorment La Veronal es va interessar per relacionar les seves peces amb diferents geografies, des de Finlàndia fins a Siena, en aquesta ocasió el punt de partida és el Japó de la segona guerra mundial. No és casual. Nippon-Koku planteja el dilema de l'ésser humà davant el poder, el com i el perquè de la submissió a l'autoritat. «L'escenari és un espai de reflexió i pensament. L'objectiu de l'art no és donar respostes», sentencia Morau. El coreògraf s'ha inspirat en les idees sobre feixisme i bellesa de Yukio Mishima, així com en l'estètica del teatre i la dansa japonesos.
A part d'amarar-se de les claus del llenguatge de La Veronal, els 17 ballarins de contemporània del CND s'han hagut d'implicar al màxim en aquesta creació. «Vam estar improvisant molt i vam fer canvis fins a l'últim moment. No estem acostumats a treballar així però ha sigut fascinant», va reconèixer la catalana Elisabet Biosca, integrant de la companyia des de fa quatre anys. «A La Veronal les ballarines són les meves amigues. Ja sé que sona a Disney però és una cosa que necessito», aclareix Morau. «Per això he de desenvolupar una atmosfera de treball idònia perquè els intèrprets confiïn en mi i donin el millor».
Notícies relacionadesA Nippon-Koku també ha comptat amb primers espases en diferents àmbits: David Delfín (vestuari), Albert Faura (il·luminació) i Luis Miguel Cobo (música). La seva composició original es completa amb obres de compositors com Haendel i Liszt i música nipona.
El pròxim gran projecte de La Veronal és un encàrrec del Ballet Nacional de Noruega sobre el pintor Edward Munch. També planegen crear el seu primer espectacle infantil. «Ara portem gasolina al màxim, tenim ganes de seguir i els airbags preparats per si xoquem», diu el coreògraf.
- Espai cultural L’Ateneu Barcelonès atrau ‘expats’ àvids de llengua i cultura catalana
- Històries de LEs Glòries (I) Quan les Glòries van poder ser Sant Jaume
- La realitat imita l’art El petit poble de Lleida on Picasso va superar el seu bloqueig artístic
- La demanda d’habitatge gira cap a les llars unipersonals
- Reglament de trànsit El canvi de normativa sobre llums d’alerta genera un mercat fraudulent
- Niubó descarta reimplantar la sisena hora i defensa reduir ràtios
- Les 57 rutes intercontinentals del Prat fan preveure un any de rècord
- Consum culpa de l’augment del joc ‘online’ la recuperació dels incentius
- L’onada de calor deixa màximes de 42 graus a la província d’Ourense
- El Vaticà mira "amb lupa" Hijas del Amor Misericordioso