Les 57 rutes intercontinentals del Prat fan preveure un any de rècord
Els nous itineraris i els 27 milions de viatgers registrats el primer semestre encarrilen els bons resultats / L’aeroport connectarà Barcelona amb Shanghai a finals de setembre

L’aeroport de Barcelona-el Prat va superar el 2024 els 55 milions de passatgers per primera vegada en la seva història i tot apunta que aquest any es depassarà aquesta xifra. Les dades del primer semestre, amb 27,1 milions de viatgers fins al juny (també rècord històric), encarrilen els bons resultats, asseguren fonts coneixedores del sector. A més, els recents anuncis de les companyies aèries, amb ambiciosos plans per al Prat, sumat a l’acord el juny per a l’ampliació de les instal·lacions, deixa entreveure un futur d’èxits.
L’exemple de les rutes intercontinentals des de la infraestructura barcelonina és una altra mostra. Segons les dades d’Aena, amb xifres actualitzades aquest juliol, el Prat compta amb 57 destinacions d’aquest tipus, davant els 54 de l’any anterior i els 43 del 2023. En els últims mesos, s’han celebrat com a fites el nou Barcelona-Boston a càrrec de la companyia Delta Airlines, que va arrencar amb tres vols setmanals a finals de maig; l’estrena de la ruta amb quatre freqüències setmanals amb la ciutat canadenca de Halifax de l’aerolínia WestJet o, a finals de setembre, l’oferta de la Xina Eastern, que connectarà la capital catalana amb Shanghai, que competirà amb les tres freqüències a aquesta ciutat que ja realitza Air China. Essaouira (Marroc), Beirut (Líban) o Santa Cruz de la Sierra (Bolívia) són altres incorporacions d’aquest estiu.
Gestió i Promoció Aeroportuària (GPA) és l’empresa que realitza des del 2012 l’Observatori de Trànsit Aeri per encàrrec de la Cambra de Comerç, que al seu torn forma part del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de l’Aeroport (CDRA) al costat de les administracions catalanes i Aena. Un dels seus consultors, Javier Enebral, opina que el mercat xinès "és un dels que més creixerà a curt i mitjà termini", ja que hi ha molta demanda ("només el 19% dels viatgers entre aquest país i la capital catalana pot fer-ho en un vol directe", revela) i les aerolínies fa temps que s’interessen per obrir noves rutes.
Garantir la viabilitat
Però estrenar un vol intercontinental des de Barcelona no és una decisió qualsevol. Només obrir-la suposa un cost de 115 milions d’euros, calculen fonts aeroportuàries, mentre que una ruta nacional o europea representa uns 15 milions. Per això, les companyies aèries han de tenir garantida la viabilitat, que s’aconsegueix gràcies a l’afluència regular de viatgers a classe turista, però també una quantitat considerable de passatgers que trien anar en primera, així com una bodega de l’avió plena de mercaderies. Aquesta és precisament la raó per la qual costa tant aconseguir un vol entre Barcelona i Tòquio, que es negocia sense èxit des de fa anys.
"Necessitem que amb els intercontinentals passi el mateix que ja està passant amb Europa: gent de l’Estat que viatja a Barcelona per després fer el salt a destinacions europees de la mà de companyies com Vueling, per exemple", interpreta el consultor Enebral, que aplaudeix que tant aquesta aerolínia com Level, les dues filials de IAG, "hagin apostat pel Prat per nodrir rutes de llarg radi i redistribuir el trànsit".
A l’Observatori del primer semestre d’aquest any es revela que l’aeròdrom barceloní s’ha situat en la segona posició europea en trànsit origen-destí, és a dir, viatgers que inicien i acaben el trajecte en aquest punt, només darrere de les instal·lacions londinenques de Heathrow. Quant al volum total de passatgers, amb un creixement interanual del 6,9%, Barcelona-el Prat es manté en setè lloc tot i que, com a aspecte a millorar, el trànsit en connexió només suposa un 5,5% del total. O sigui, que hi ha marge per créixer.
Justament Vueling és una de les aerolínies que vol jugar un paper protagonista en aquesta direcció. L’anunci, fa pocs dies, que l’aliança IAG els assignava 50 nous avions de Boeing és també clau perquè permetrà redoblar l’aposta que ja havien fet per al Prat. La directora d’Assumptes Corporatius, Marca i Sostenibilitat de Vueling, Sandra Hors, destaca a EL PERIÓDICO que aquest estiu totes les noves rutes que han estrenat eren internacionals.
"Som una companyia amb un rol molt dual, oferim 13 vols al dia a París o 12 a Londres, però també ens encarreguem de connectar Barcelona amb Menorca tot l’any o volar a Còrdova. Des del Prat, aquests viatgers poden desplaçar-se a un centenar de llocs de qualsevol punt del continent", descriu la responsable. A més, utilitzen només aeroports principals, no secundaris, com Charles de Gaulle, Heathrow o Fiumicino (Roma).
Al seu torn, utilitza codi compartit amb Level, de la mateixa aliança, amb la qual cosa les possibilitats de creixement aniran a més a mesura que aquesta aerolínia creixi en nombre d’avions des de la base del Prat, analitza el consultor de GPA. Hors coincideix en l’anàlisi i afegeix que Level, que ara ofereix destinacions als Estats Units i Llatinoamèrica, pot sumar encara més a aquesta desitjada connectivitat intercontinental.
Notícies relacionades"L’aeroport del Prat seguirà creixent any rere any fins que no s’allargui la pista del mar", vaticina Enebral, que veu en l’encaix de la distribució de slots la clau perquè les aerolínies mantinguin les ganes de venir. La responsable de Vueling aplaudeix l’acord: "Defensarem tot allò que permeti que els nostres clients gaudeixin d’un millor viatge".
En aquesta línia, el següent pas l’ha de fer Aena amb l’inici dels tràmits per elaborar el Pla Director de l’ampliació, el pròxim setembre. Mentrestant, el Prat continua polvoritzant rècords de passatgers.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Espai cultural L’Ateneu Barcelonès atrau ‘expats’ àvids de llengua i cultura catalana
- Històries de LEs Glòries (I) Quan les Glòries van poder ser Sant Jaume
- La realitat imita l’art El petit poble de Lleida on Picasso va superar el seu bloqueig artístic
- La demanda d’habitatge gira cap a les llars unipersonals
- Reglament de trànsit El canvi de normativa sobre llums d’alerta genera un mercat fraudulent
- Niubó descarta reimplantar la sisena hora i defensa reduir ràtios
- Les 57 rutes intercontinentals del Prat fan preveure un any de rècord
- Consum culpa de l’augment del joc ‘online’ la recuperació dels incentius
- L’onada de calor deixa màximes de 42 graus a la província d’Ourense
- El Vaticà mira "amb lupa" Hijas del Amor Misericordioso