Una exposició amb 300 peces i 80 creadors
El MEAM reivindica l'escultura figurativa
El centre reuneix la producció catalana de l'últim segle

Detall d’una de les sales de la mostra ’Un segle d’escultura catalana’. /
Tres-centes peces, 80 creadors iUn segle d'escultura catalana és el que proposa el Museu Europeu d'Art Modern (MEAM), l'espai que la Fundació de les Arts i dels Artistes, impulsada per l'arquitecte José Manuel Infiesta, va obrir el mes de juny del 2011 al Palau Gomis. En aquell moment, el centre va optar per exposar pintura contemporània procedent dels fons de la seva col·lecció. En aquesta ocasió, el museu ha apostat per les tres dimensions, ha estat cronològicament més ambiciós: de la segona meitat del segle XIX a l'actualitat, i presenta obres de nombrosos préstecs. Però en les dues mostres, i s'intueix que en totes les que vindran, hi ha una cosa que es manté inamovible: la figuració. No en va, la fundació va néixer amb el mandat de «potenciar els artistes figuratius», i amb la vocació de «contrarestar la gran i exclusiva protecció que els poders públics realitzen a l'anomenat art abstracte».
Per mostrar com s'ha desenvolupat l'escultura a Catalunya al llarg de tots aquests anys, Infiesta ha reunit els grans creadors del país: Julio Antonio, Dalí, Rebull, Maillol, Blay, Clarasó, Llimona, Escaler, Borrell i Nicolau, Clarà, Manolo Hugué, Gargallo, Apel·les Fenosa, Marès i Subirachs, i així fins a arribar a 80. ¿Hi són tots? Gairebé. «Falta Carles Mani. La seva obraEls degenerats m'agrada molt però el seu estat és molt precari, i no ha pogut venir», explica Infiesta. Però hi ha altres peces capitals d'altres autors fonamentals. Hi haEclosió,de Miquel Blay;Repòs, d'Enric Clarasó;La gitaneta,de Joan Rebull;Desconsol, de Josep Llimona, i el bust de Goya, de Marià Benlliure, que cada any es reparteix als premis del cine espanyol. El pròleg el posen nou escultures monumentals (entre ellesNewton,de Dalí) al jardí del palauet, i l'epíleg, la creació contemporània: quatre terracotes realitzades el 2013 per Patrícia Riveras.
UBICACIÓ PRIVILEGIADA / Marbre, pedra i bronze, materials clàssics de l'escultura per a una mostra singular i sense precedents en la seva ambició historicista que «demostra que es poden fer coses sense subvencions públiques malgrat la crisi», afirma Infiesta, que es manifesta «content» per la marxa del museu, que no només «pretén acostar l'art al públic», sinó que persegueix convertir-lo en «casa» seva. D'aquí vénen els concerts i altres activitats que programa. De moment, per créixer, el seu objectiu més immediat, disfruta d'una ubicació privilegiada, al costat del Picasso. «La gent es cansa de fer cua i ve aquí», confessa Infiesta.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Baròmetre del Govern Enquesta CEO: La crisi del PSOE no passa factura a Illa mentre Vox i Aliança segueixen a l’alça a Catalunya
- Investigació de Maldita Barcelona, la ciutat més afectada per una estafa internacional a Facebook que es fa passar pel transport públic per robar dades bancàries
- Sessió de control Illa esquiva l’«ordinalitat» però garanteix que complirà «tot el pactat» amb ERC sobre el finançament català
- Avenç científic La recerca d’un tractament per a una nena amb un càncer agressiu obre una bretxa d’esperança davant una malaltia minoritària
- FUTBOL El Reial Madrid supera els 200 milions en fitxatges de classe mitjana i encara li falta un galàctic al migcamp