Esquers per a la taquilla

Els cines s'armen d'imaginació i llancen ofertes per maquillar la pujada de l'IVA

Cartell de ’High School’, que s’estrena amb una oferta de 2x1

Cartell de ’High School’, que s’estrena amb una oferta de 2x1 / DAVID CASTRO

4
Es llegeix en minuts
OLGA PEREDA
MADRID

Asseguts al voltant d'una taula pensant com arrossegar públic a les sales. Així estan els membres de la indústria cinematogràfica, que, de moment, no han canviat les entrades per pastanagues -com va passar al Teatre de Bescanó (Gironès) a l'estrena de Suïcides, de la companyia Poca Cosa-, però igualment estan recorrent a la imaginació per combatre l'enemic: crisi, apatia del públic ipujada de l'IVA. Veure una pel·lícula secreta; comprar dues entrades i pagar-ne només una; anar vestit d'una manera determinada i que el tiquet et surti gratis; recuperar les sessions dobles¿ Aquests són alguns dels esquers que elscinemes estan llançant esperant que el client piqui i s'assegui, per fi, en una butaca.

Homes i dones amb faldilles escoceses es van deixar veure als cinemes Renoir Floridablanca de Barcelona fa uns quants dies. No anaven així per complir amb la moda sinó perquè la distribuïdora Alta Films havia llançat una oferta per a 'La parte de los ángeles', la nova pel·lícula de Ken Loach que narra en clau de comèdia com un grup de delinqüents de poca volada acaben enganxant-se al món dels tasts de whisky a Escòcia. «Si vas vestit amb una faldilla escocesa l'entrada et surt gratis», era el lema de l'estrena. Dit i fet. El públic va picar. Això sí, l'oferta només va ser vàlida un dia.

DUES ENTRADES PER UNA / Tenir unaentrada gratissi en compres una altra és la filosofia amb què acaba de néixer la distribuïdora Alimpro, la primera pel·lícula de la qual ha arribat aquesta setmana a la cartellera, 'High School', comèdia gamberra protagonitzada per Adrien Brody. «Tots els nostres films s'estrenaran amb ofertes de dos tiquets per un. El que volem és acostar el públic a les sales, generar més cultura de cinema», explica el responsable de la firma, Javier Boix. «Estem oberts a noves idees i no parem de pensar en altres fórmules, però, de moment, volem consolidar el2x1per convertir-lo en la nostra marca», conclou.

No és la primera vegada que una pel·lícula s'estrena amb l'oferta de 2x1. També ho va fer, el 31 d'agost i de la mà de la distribuïdora Avalon en col·laboració amb els cinemes Renoir i Verdi, la comèdia dramàtica nord-americana d'estilindie 'El amigo de mi hermana'. Elsresultats de taquillavan ser bons, però no han tornat a llançar l'oferta perquè «cada pel·lícula és un món i exigeix un pla de màrqueting diferent», explica el responsable de distribució, Enrique Costa. «En el cas d''El amigo de mi hermana' vam veure que es tracta d'una pel·lícula ideal per anar-la a veure en parella. A més a més, es va estrenar a finals de l'estiu, una època que tradicionalment és molt fluixa per als cinemes i vam pensar que podia ser un estímul perfecte per a la taquilla», afegeix.

UNA PROJECCIÓ SECRETA / Amb la col·laboració de la sala Roxy B (Madrid), Avalon acaba de llançar una altra oferta que els ha sortit rodona i que se celebra en altres països com Alemanya, República Txeca, Anglaterra i França. Es tracta d''Oculto', una iniciativa que consisteix a dir a la gent que compri una entrada per a una pel·lícula que ningú sap quina és. A través de les xarxes socials, 'Oculto' va anar creixent, igual que les expectatives dels espectadors, que van adquirir les entrades a la web pillalas.com a 7,5 euros, un preu més baix que l'habitual. En un sol dia, el primer, es van vendre cent entrades.

La projecció -acompanyada d'una 'performance', en què es va atorgar un passaport d'Ocultoals espectadors- va tenir lloc el dimecres 7 de novembre a la nit i es va aconseguir penjar el cartell de ple (500 butaques). ¿Quina pel·lícula es va projectar? 'Holy motors', una de les cintes més provocadores i fascinants de l'any, l'estrena comercial de la qual va tenir lloc uns quants dies després, el divendres 16 de novembre. «Tota la promoció que va provocarOculto ha anat bé per a l'estrena comercial», explica el responsable d'Avalon, que deixa clar que no és gaire habitual que pel·lícules per a públics reduïts com 'Holy motors' ocupin espai en els informatius de les televisions, que, no obstant, en aquesta ocasió sí que van parlar d''Oculto' i, per tant, de la cinta de Leos Carax.

L'èxit de la iniciativa [Facebook.com/oculto.cine] va ser de tal calibre que la distribuïdora Avalon ja està estudiant la possibilitat d'exportar 'Oculto' a Barcelona i a altres ciutats d'Espanya.

Notícies relacionades

Menys espectacular que 'Oculto', però igualment rendible per a l'espectador, són les ofertes de la cadena Cinesa. Fins al 31 de desembre continuarà operativa 'La gran quedada', que es dirigeix al públic jove i es realitza per Facebook. Consisteix en el fet que quatre amics van al cinema per cinc euros cada un. La iniciativa va començar al juliol i ja se n'han venut més de 40.000 entrades a tot Espanya. A l'octubre, a més, Cinesa va recuperar les sessions dobles en algunes de les seves sales per vuit euros.

De cara a la família, la cadena ofereix la possibilitat que dos adults paguin només 6,20 euros cada un si van acompanyats de dos menors, que paguen quatre euros cada un. «Sempre ens estem esprement el cervell per veure quina mena d'oferta podem llançar. Però no podem rebaixar gaire més el preu de les entrades perquè els cinemes tenen uns costos fixos molt elevats. Cada cinc anys hem de remodelar sales. I cada butaca costa molts diners», explica Alex Nebot, de la cadena Cinesa.