ESTRENA DE 'BABYLON'
La CND canvia el rumb
El Mercat de les Flors mostra el nou estil de la Compañía Nacional de Danza

Bravo, Sagardoy, autors de ’Babylon’, i José Carlos Martínez (dreta). /
Fa un any va assumir el repte de dirigir la Compañía Nacional de Danza (CND) després de la polèmica sortida de Nacho Duato. A pesar de les retallades i de la difícil situació que es viu a Espanya, José Carlos Martínez no es penedeix d'haver deixat de brillar com a ballarí del Ballet de l'Òpera de París per assumir el repte de transformar una companyia marcada per l'estil de Duato.
«Ha sigut difícil però estic content», confessa Martínez, que es presenta per primera vegada al Mercat (fins al diumenge). «En un any la CND s'ha renovat. El públic ho notarà, hi veurà més varietat i color», afirma el director. Al juliol va fer una audició. Buscava ballarins de diversos perfils. «La companyia no ha de tenir fronteres. Ha d'integrar dansa neoclàssica i contemporània, peces en punta i obres punteres», explica satisfet del treball realitzat fins ara. «M'interessen els ballarins versàtils, capaços d'adaptar-se a tot tipus de repertori», afegeix Martínez, que ha contactat amb coreògrafs com Mats Ek i Wayne McGregor.
Notícies relacionadesSe'l veu tranquil. Ha resolt la falta d'una seu estable amb diverses aliances. Les creacions més experimentals s'estrenaran al Matadero de Madrid, on aviat presentaran un programa de coreògrafs espanyols. Les obres neoclàssiques es faran al Teatro de La Zarzuela, i els grans ballets -preparaRomeu i Julieta-,al Teatro Real. «En el futur m'agradaria presentar coses al Mercat de les Flors amb regularitat. La companyia ha de girar per Espanya i també per l'estranger». A Barcelona es presenten amb un clàssic contemporani, Sleepless, de Jiri Kylian;Walking Mad, una obra de Johan Inger, inspirada en la música delBolero de Ravel, i l'estrena deBabylon, d'Arantxa Sagardoy i Alfredo Bravo, potent duo creatiu de la companyia Plan B, resident al Metropol de Tarragona. Dels 42 ballarins de la CDN,Babylon n'utilitza 18, tots els que estaven disponibles quan van rebre l'encàrrec. «Ens arrisquem a fer una obra en què, encara que hi ha solos i duos, la força radica en la unitat del grup», comenten els coreògrafs. L'experiència ha estat un luxe per a ells. «És una obra molt física que aprofita les qualitats de cada intèrpret», afegeixen. La inquietantVuitena Simfoniade Xostakóvitx és la base deBabylon, concebuda com «un viatge emocional a les contradiccions humanes».
No serà l'única obra nova que estrenarà la CND. Demà, a més a més de la funció, a les sis de la tarda es presentarà un programa amb creacions d'alguns ballarins del CND, una altra aposta del nou director per obrir fronteres.
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- 5.000 milions d’inversió Espanya proposa Mora la Nova per acollir una de les gigafactories europees d’intel·ligència artificial
- Un astre etern Messi esborra la síndrome de l’impostor a l’Inter Miami
- Justícia europea L’opinió de l’Advocat General sobre la retirada de la immunitat europarlamentària a Puigdemont s’ajorna sine die
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- EL MERCAT BLANC-I-BLAU L’Espanyol fitxa Kike García, cinquè reforç a cost zero
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- El primer fitxatge blaugrana "Per fi ha arribat el dia"
- Música urbana Bad Gyal mana el dia inaugural del Share Festival
- POLÈMICA Madrid canvia la llei per donar més control als concerts del Bernabéu