BCNEGRA

Theorin, l'últim mestre suec

Collita negra al gener. La consolidació de la setmana BCNegra ha convertit aquest mes en temporada alta per a la publicació de nous títols del gènere criminal, molts d'ells d'autors encara no consagrats a Espanya i que seran aquests dies a Barcelona per donar-se a conèixer. El crític de novel·la negra d'EL PERIÓDICO selecciona algunes de les novetats més estimulants.

L’escriptor suec Johan Theorin, autor de ’La tormenta de nieve’.

L’escriptor suec Johan Theorin, autor de ’La tormenta de nieve’. / efe / emilio naranjo

6
Es llegeix en minuts
RAMON VENTURA

Collita negra al gener. La consolidació de la setmana BCNegra ha convertit aquest mes en temporada alta per a la publicació de nous títols del gènere criminal, molts d¿ells d¿autors encara no consagrats a Espanya i que seran aquests dies a Barcelona per donar-se a conèixer. El crític de novel·la negra d¿EL PERIÓDICO selecciona algunes de les novetats més estimulants.

Les dues grans revelacions d¿aquesta BCNegra vénen del nord i situen les seves històries en illes gèlides: el suec Johan Theorin a l¿escandinava Öland i l¿escocès Peter May a Lewis a l¿arxipèlag de les Hèbrides. Dimecres que ve (19.30 hores, La Capella) tots dos conversaran sobre les seves duesilles negres.

JOHAN THEORIN / `LA TORMENTA DE NIEVE¿Un inoblidable `thriller¿ d¿illa sueca

Johan Theorin es mereixeria tota una pàgina. Autor magnífic, responsable d¿El cuar­teto de Öland, és un d¿aquells novel·listes amb una obra que creix a mesura que avança la lectura. Quan la tetralogia estigui enllestida, l¿escriptor suec serà responsable d¿una de les millors sagues policíaques insulars (thriller d¿illa, les defineixo jo), relats de suspens magnífics que recorren les estacions de l¿any d¿aquesta Menorca sueca, la segona més gran del país i víctima del turisme a l¿estiu. Öland ¿l¿Oelàndia dels víkings¿ esdevé el Macondo d¿aquest García Márquez suec, on els cognoms, els personatges, els esdeveniments i tot el paisatge es repeteixen i es reinventen en cada relat.

El seu objectiu ¿explica l¿autor¿ «és escriure una novel·la per a cada temporada, un quartet on el clima i l¿estat d¿ànim del paisatge afecten els protagonistes de la història». La tormenta de nieve (Mondadori) és un excel·lent relat tot i que seria recomanable llegir primer La hora de las sombras i deixar-se guiar per aquesta novel·la difícil d¿entrar però, després, inoblidable.

PETER MAY / `LA ISLA DE LOS CAZADORES DE PÁJAROS¿

Magnífic inici d¿una trilogia escocesa

Peter May, novel·lista escocès, productor i guionista de televisió, creador dels sis volums de la sèrie The china thrillers i els quatre de The Enzo files, és l¿autor de La isla de los cazadores de pájaros (Grijalbo), una de les grans sorpreses de la temporada. Amb el títol original de The black houses, és la primera d¿una sèrie, The Lewis trilogy: un detectiu que acaba de perdre el fill en un accident accepta un cas que el portarà a l¿illa de Lewis, al nord d¿Escòcia, on va néixer i on la investigació es barrejarà amb la necessitat professional de posar distància amb els seus records ¿fet que en absolut talla la trama, al contrari: l¿enriqueix narrativament¿ i amb les reticències d¿aquesta tancada societat de la seva infantesa mentre els seus personatges tornen a prendre cos. Novel·la amb una magnífica entrada i una excel·lent escriptura que li atorga una dimensió literària superior. Un magnífic thriller amb ritme insular.

PATRICIA CORNWELL / `EL FACTOR SCARPETTA¿

La mare de `CSI¿ es reinventa

Amb un bagatge de 17 novel·les, qualsevol nou llibre de la carismàtica Dra. Scarpetta podria patir el risc de la senilitat. Tot al contrari: a la novel·la El factor Scarpetta Patricia Cornwell reinventa la seva heroïna. Defugint les trames banals i recreant un nou decorat, rere la petja de la franquícia CSI, Scarpetta se¿n va a Nova York.

Mare de totes les forenses literàries, la doctora examinarà una mort estranya (un cos amb signes evidents d¿agressió en una escena del crim hàbilment alterada) mentre hi desfilen tècniques analítiques, la televisió més sòrdida i els secundaris de sempre, més serens i millor definits en aquest cas. Però al final, oblidada la fanfàrria, només hi quedarà un cadàver.

ÅSA LARSSON / `EL CAMÍ FOSC¿

Un filó que flueix al cercle polar

El camí fosc (Columna / Seix Barral) és la millor de les tres novel·les fins ara traduïdes de la sueca Åsa Larsson. Obra coral, on cap personatge és secundari, Larsson construeix un relat com un riu, amb múltiples afluents i eterns meandres, desenvolupant històries que sedueixen mentre s¿investiga l¿esgarrifosa tortura i l¿assassinat d¿una dona trobada en un llac.

Ambientada a Kiruna, en ple cercle polar, les cicatrius del cadàver i múltiples sospites conduiran les investigadores Rebecka Martinsson i Anna-Maria Mella a una companyia minera. Coincidència o no, la Kiruna real s¿enfonsa per problemes geològics de la veta de mineral de ferro del seu subsòl que explota l¿empresa minera LKAB.

MARCO VICHI / `MUERTE EN FLORENCIA¿

Una delícia florentina amb espurnes dels 60

Marco Vichi és el constructor d¿una de les sèries florentines més curioses i analítiques, ambientada entre els anys 1963 i 1966. Fent ús del present històric, Muerte en Florencia (Duomo) és la quarta entrega de sis (quatre novel·les i dues antologies de contes) que caldria llegir cronològicament, de les quals l¿editorial Tropismos havia traduït els tres primers (El comisario Bordelli, Un asunto muy sucio i El recién llegado). Allunyades del hard boiled americà ¿on l¿acció trepidant i el sang i fetge fiten la trama¿ les aventures del comissari Bordelli, inspirat en el pare antinazi de l¿autor, recorren, com petites espurnes, tant la Itàlia de la segona guerra mundial com una Florència encara en vies de desenvolupament. El thriller, serè i molt recomanable, és una delícia plena de secundaris carismàtics, a mig camí entre les receptes venecianes de Donna Leon i «el crim entre nosaltres» dels millors relats de Maupassant.

ROSA RIBAS / `EN CAÍDA LIBRE¿ Una bona història hispano-alemanya

La primera investigació de la Hauptkommissarin Cornelia Weber-Tejedor, de mare gallega, va ser la d¿un gallec ofegat al riu Main, un cas immers entre les pressions dels caps policials alemanys i les exigències de lleialtat dels emigrants espanyols de Frankfurt. La segona se centrava en el món de la publicitat. A En caída libre (Viceversa), la tercera, la catalana Rosa Ribas s¿allunya dels universos foscos del thriller nòrdic però es manté en els mons sòrdids de l¿Europa central.

Ambientada a l¿aeroport de Frankfurt, amb el tràfic de drogues com a tema i l¿explotació d¿emigrants com a motiu, la novel·la, de lectura amena, té bona entrada, ritme pausat, capítols curts i explica una bona història.

TANA FRENCH / `EN PIEL AJENA¿ Un títol que confirma el talent de l¿autora

L¿última traducció de Tana French, En piel ajena (RGBA), confirma les sospites inicials: el ritme ponderat, el recurs al flux de consciència (aquell estil tan Virginia Woolf del monòleg interior), la visió subjectiva de l¿escena del crim i els mecanismes d¿un detectiu (i víctima) per resoldre els casos i que tants bons resultats li van donar a El silencio del bosque, novel·la amb la qual comparteix protagonista i que repetirà en una tercera.

DAVID PEACE / `1977¿ Sòrdids assassinats en una Anglaterra corrupta

Obsessionat per la figura de Peter Sutcliffe, conegut com l¿Esbudellador del Yorkshire, l¿escriptor britànic David Peace novel·la a la saga The Red Riding Quartet els crims que van trasbalsar el triangle format per les ciutats de Manchester, Leeds i Bradford entre els anys 1975 i 1978. Convençut l¿autor que el seu pare era l¿autèntic esbudellador, a 1977 (el segon volum) Peace recrea els sòrdids assassinats dins d¿una Anglaterra desballestada.

MARI JUNGSTEDT/ `L¿ART DE L¿ASSASSÍ¿ Un crim amb l¿art com a teló de fons

Notícies relacionades

La perícia de Jungstedt ha alterat una turística illa sueca com Gotland (un paradís estiuenc) a l¿escenari dels seus vuit crims, quatre dels quals ja s¿han traduït i el més recent és L¿art de l¿assassí (Columna / Maeva). En aquest volum, el marxant Egon Wallin, després de molts anys desenvolupant-se com a respectable expert en art, acabarà els seus dies com si fos una pintura, penjat de la muralla de Bisby, la capital d¿aquesta illa sueca. El cas revelarà el robatori de valuoses d¿obres d¿art.