MÚSICA

La discografia completa dels Beatles arriba a la botiga iTunes

Apple tanca amb el grup i EMI una llarga negociació que es remunta al 1978

Paul McCartney i Ringo Starr diuen que se senten «honorats» de figurar en el servei

George Harrison, Paul McCartney, John Lennon i Ringo Starr, en una imatge proporcionada ahir per Apple.

George Harrison, Paul McCartney, John Lennon i Ringo Starr, en una imatge proporcionada ahir per Apple. / REUTERS / bruce mcbroom

2
Es llegeix en minuts
EMILIO LÓPEZ ROMERO
NOVA YORK

Quan fa tres anys Steve Jobs i els Beatles van enterrar la destral de guerra després de pràcticament tres dècades de litigis, el màxim responsable d'Apple Corporation, l'empresa que gestiona els drets de les cançons de la mítica banda de Liverpool, confiava que aquell acord marqués l'inici de «molts anys de cooperació» amb Apple, la multinacional nord-americana de referència en el disseny d'equips electrònics. Des d'aleshoresla pomaha madurat i ara ja dóna fruits. La discografia completa dels Beatles està disponible des d'ahir per primera vegada a iTunes, en el que sens dubte representa l'anunci musical més important de l'any, comparat només amb l'acord obtingut fa mesos per Sony i els hereus de Michael Jackson, un altre dels mites musicals del nostre temps. Potser és l'impuls definitiu que necessitava la venda de música digital.

NEGOCI RODÓ / És, sens dubte, un negoci rodó per a tothom i per això ahir ningú amagava el seu entusiasme. Paul McCartney i Ringo Starr es van mostrar «contents» i «honorats» de portar la música dels Beatles a iTunes, mentre que Jobs va reconèixer que se sentia feliç de complir el seu somni no sense abans haver recorregut un «llarg» i «tortuós» camí. Des de la companyia EMI van destacar que tots dos han estat innovadors en el seu terreny i Yoko Ono va celebrar que l'acord arribi el mateix any en què John Lennon n'hauria fet 70.

El llarg i tortuós camí va començar amb una primera demanda el 1978, tancada tres anys més tard amb un pacte de cavallers pel qual Jobs es va comprometre a no involucrar-se en el negoci musical. Ha canviat molt el panorama des d'aleshores i per això es van tornar a enfrontar diverses vegades pel nom de la marca comercial, Apple, i per l'ús de la poma com a logotip, tot i que els tribunals van acabar sempre donant la raó al gegant de Cupertino (Califòrnia).

Notícies relacionades

RETICÈNCIES / En part pels litigis en què estan ficats, en part per les històriques reticències dels Beatles a adaptar-se a les noves tecnologies, fins ara les seves cançons no es distribuïen per descàrrega, que és en el que somiava Jobs des que fa set anys va llançar iTunes, un servei des d'on s'han descarregat més de 10.000 milions de cançons, cap d'elles de la banda de Liverpool, que segons dades de la indústria ha venut més de 600 milions de discos, dels quals 177 milions només als Estats Units.

En el punt de mira hi ha les futures generacions que acabaran rendint-se amb més facilitat a labeatlemania. Un expert com Dean Takahashi aventurava la «mort» del CD que doni pas a una nova era de col·laboració entre la totpoderosa indústria musical i els drets d'autor. Un altre especialista, Tim Bajarin, que fa 20 anys que segueix els passos d'Apple, va parlar d'una «victòria simbòlica», però victòria al cap i a la fi, de Steve Jobs. «La música els permet vendre més iPods i iPhones, i aquest és el seu negoci».