GUARDONS
La Biennal de Venècia premia l'estil arquitectònic japonès
Junya Ishigami guanya el Lleó d'Or a la millor obra, i Kazuo Shinohara, el d'honor
L'holandès Rem Koolhaas rep el reconeixement a tota la seva trajectòria

Maqueta de la ’FabLabHouse’, al pavelló espanyol. /
Amb la construcció d'una estructura mínima tan lleugera que sembla transparent -l'aixequen columnes i travessers de pocs mil·límetres de gruix-, el jove arquitecte japonès Junya Ishigami (Kanagawa, 1974) va guanyar ahir el Lleó d'Or de la Biennal d'Arquitectura de Venècia al millor projecte de l'exposició oficial de la mostraPeople meet in Architecture. «El treball empeny a l'extrem els límits del materialisme, la visibilitat, la tectònica, la lleugeresa i la mateixa arquitectura», segons el jurat. Un tipus de construcció molt pròxima a la promoguda per la també japonesa Kazuyo Sejima, la comissària de la Biennal i mentora d'Ishigami durant els seus primers passos com a professional.
El jove arquitecte no va ser l'únic guardonat durant la cerimònia d'obertura de la mostra. Rem Koolhaas (Rotterdam, 1944), una de les cent personalitats més influents del món, segons la revistaTime, va rebre el Lleó d'Or com a reconeixement a la seva trajectòria i ho va fer a proposta de Sejima, per a qui l'holandès, amb el seu treball, «ha ampliat els límits de l'arquitectura». Kazuo Shinohara (1925-2006), un altre japonès i gran inspirador de l'actual escena arquitectònica al país oriental, va ser llorejat de manera pòstuma amb un Lleó d'Or honorífic. I el reconeixement a la millor participació per països se'l va emportar Bahrain, que debuta a la Biennal en aquesta edició.
Notícies relacionadesMenys sort va tenir la presència espanyola, amb quatre representants a l'exposicióPeople meet in Architecture (Antón García-Abril, Andrés Jaque, l'estudi de Cristina Díaz i Efrén García, i el de José Selgas i Lucía Cano) i amb un més que discret pavelló nacional.
ENERGIA SOLAR / La proposta espanyola, comissariada pel Ministeri de Vivenda, recull les maquetes del Solar Decathlon Europe 2010, una competició entre universitats amb la finalitat de crear prototips de cases amb el sol com a única font d'energia, entre elles laFabLabHouse, realitzada a l'Institut d'Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC). La casa, que existeix a escala real, està desmuntada a la seu de l'institut i durant els mesos vinents s'aixecarà a Barcelona perquè pugui ser visitada pel públic.
- Enquesta eleccions generals Espanya: Sumar i Junts perdrien la meitat dels seus escons després de dos anys de suport a Sánchez
- El 62% d’espanyols reclamen eleccions, entre ells un 40% de votants del PSOE
- Successos Mor un turista francès durant el seu comiat de solter a Sils
- La intrahistòria d’un canvi d’actitud Lamine sedueix Nico Williams
- FUTBOL La intrahistòria d’amor del Barça per Nico Williams: de la seva lleialtat amb l’Athletic al seu enamorament sobtat amb Lamine
- Bon Preu construirà un centre logístic a Parets del Vallès
- El repte d’atraure talent jove marca l’obertura del SIL
- BCN acull el primer Fòrum per a la Pau i la Seguretat a Europa
- Javier Escribano: "Estem explorant inversions industrials a Catalunya"
- L’FMI obriràla seva primera seu d’Espanya a València