Anar al contingut

MUNDIAL DE F-1

La Generalitat vol que el GP de F-1 es digui de Catalunya

El màxim responsable del Mundial de les quatre rodes es reuneix amb Torra i Aguilera per perfilar un nou acord

El Mundial de MotoGP de Barcelona ja va néixer amb el nom de Catalunya a l'haver-hi, a Jerez, el GP d'Espanya

Miguel Martínez

La Generalitat vol que el GP de F-1 es digui de Catalunya

Alejandro Garcia

El Parlament de Catalunya ha escenificat la reunió entre el CEO de la F-1, el nord-americà Chase Carey, el President de la Generalitat, Quim Torra, i el president del Circuit, Vicenç Aguilera. És la foto per oficialitzar un procés de negociació que va començar fa molts mesos. És la forma que té Torra de dir a la F-1 que fins després de les eleccions no pot firmar res, però que el desig de la Generalitat, almenys el del govern actual, és prolongar l’acord, que va arrencar el 1991, per organitzar grans premis en un dels circuits més estimats i elogiats del ‘gran circ’.

Un dels punts més importants a tractar i en el qual, molt especialment, la Generalitat, més que el Circuit de Catalunya o l’Ajuntament de Barcelona, té un gran interès és que el gran premi deixi de dir-se d’Espanya i passi a dir-se Gran Premi de Catalunya de F-1, tal com passa amb el GP de MotoGP, que ja va néixer amb aquest nom degut, fonamentalment, a què ja existia un GP d’Espanya, a Jerez.

El Consorci del Circuit, presidit per Aguilera, i del que formen part també la Generalitat, els ajuntaments i el RACC, és qui negocia el cànon amb la F-1. Bernie Ecclestone, aleshores propietari de la F-1, va negociar un contracte força lleoní, el 2009, amb el Consorci, aprofitant la competència del Gran Premi d’Europa, a València. Ecclestone va veure la rivalitat –fins i tot la va fomentar– i va obtenir molts diners de tots dos, en el cas de Barcelona un contracte que creixia d’import cada any.

Desenes de milions d’ingressos

Si es mantingués aquell contracte, el Consorci estaria pagant ara més de 35 milions d’euros de cànon. Una molt bona negociació d’Aguilera amb el mateix Ecclestone va abaratir el cànon. Dels 23 milions que van pagar el 2015, els van deixar en 21 que es mantenen fins aquest 2019 que finalitza aquell contracte. La Generalitat avala tot l’import davant la FOM, però satisfà entorn dels cinc milions d’euros any, una xifra que ha anat apujant fins als 7,5 en la mesura que l’aportació de l’Ajuntament de Barcelona ha anat abaixant dels 3,5 milions a només 1,5. La Diputació aporta un altre milió d’euros.

Segons el Circuit, el GP de F-1 genera “163 milions d’euros d’impacte econòmic a tot Catalunya”. Amb 172.144 espectadors l’any 2018, la mitjana de despesa dels assistents supera els 1.000 euros per persona i la despesa que es fa a la ciutat de Barcelona és de 28,4 milions d’euros.