la normativa que ve

Avui entra en vigor la nova normativa europea d'emissions als cotxes nous

Tots els fabricants que produeixin menys de mil cotxes a l'any han de complir amb una mitjana de 95 grams de CO2 per quilòmetre

Les multes que s'aplicaran, amb el balanç del desembre de 2020, seran de 95 euros per vehicle venut que superi la normativa

atascosymultas

atascosymultas

2
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

Arrenca l’any i amb ell moltes tradicions, com el concert d’Any Nou a Viena, el concurs de salts d’esquí a Garmisch Partenkirchen i la Zona de Baixes Emissions a Barcelona. A aquest últim esdeveniment mediambiental en cal sumar un altre el 2020.  El cronòmetre dels 95 grams s’ha posat en marxa. Des d’avui, 1 de gener, fins al 31 de desembre vinent els fabricants d’automòbils que vulguin comercialitzar un vehicle a Europa hauran d’acreditar una mitjana d’emissions de CO2 en el còmput de la seva gamma completa de 95 grams per quilòmetre recorregut. Alguns s’alarmaran, però la normativa no hauria d’agafar d’improvís ja que es va aprovar el febrer del 2014.

«L’objectiu dels 95 grams per quilòmetre representarà un estalvi de 50 milions de tones d’emissions de CO2 per any», va assegurar el ponent de la legislació aprovada pel Parlament Europeu, l’eurodiputat alemany del grup popular Thomas Ulmer.

Multes milionàries

Els que no ho compleixin hauran d’abonar unes multes milionàries al calcular-se aquestes en funció del nombre de vehicles que hagin venut durant tot l’any. Seran 95 euros per gram que s’excedeixi de la mitjana permesa dels 95 grams.

Dos grams de desviació en una marca com Seat (que ven bàsicament a Europa), amb una mitjana actual del 2019 que podria ser de tres grams més, suposaria una sanció de 156.675.000 euros, tenint en compte que tancaria el 2019 amb prop de 550.000 vehicles venuts. No obstant, Seat i molts altres ja tenen prevista la mesura i el 2020 la seva gamma baixarà notablement el nombre d’emissions amb la introducció de models electrificats (híbrids i elèctrics). La mesura no s’aplicarà per igual a les marques que venguin menys de mil cotxes a l’any.

Mesura gradual

Tal com explicava el nostre company Eliseo Oliveras en un article publicat el 2014, els nous límits d’emissió només s’aplicaran al 95% dels nous automòbils el primer any d’entrada en vigor de la normativa i els fabricants podran compensar durant dos anys, de forma avantatjosa, les emissions més contaminants dels vehicles de gran cilindrada amb les baixes emissions dels cotxes superecològics.

Notícies relacionades

D’aquesta manera, un cotxe nou que emeti menys de 50 grams de CO2 computarà dues vegades a l’hora de calcular la mitjana d’emissions de les marques el 2020, per facilitar que compleixin la mitjana dels 95 grams. 

Aquesta ponderació excepcional s’anirà reduint de forma gradual i el 2023 els cotxes ecològics deixaran d’oferir aquesta bonificació extra i comptaran com un sol automòbil. Pel camí, algunes argúcies, com la introducció massiva dels vehicles elèctrics i les associacions amb marques que només fabriquen aquest tipus de cotxes (llegeixi’s la que van firmar Tesla i el grup Fiat-Chrysler).