AUTOMOCIÓ

Castigar el dièsel per electrificar el parc mòbil

El Govern proposa gravar amb 3,3 euros el consum mitjà d'un model de gasoil i s'oblida de la gasolina

El divendres va presentar un pla d'ajuda a l'electrificació del parc que serà "estable i ininterromput" fins a 2020

43387591 60

43387591 60 / DENIS CHARLET (AFP)

2
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

Els Pressupostos generals de l’Estat que han pactat el Govern socialista i Podem, que es van donar a conèixer dijous passat, inclou una interessant i no menys controvertida mesura destinada a promoure la compra de cotxes elèctrics. La intenció de l’executiu presidit per Pedro Sánchez és oferir un pla "estable i ininterromput" fins a l’any 2020 per promoure l’electrificació del parc mòbil espanyol (un dels més vells d’Europa amb una mitjana d’11 anys) i per a això buscarà finançament en l’impost al dièsel. Aquest pla reemplaçaria als últims tipus Movele que es van veure esgotats al cap de poques hores de la seva posada en marxa, d’aquí allò d’estable i ininterromput.

Carregador de vehicles elèctrics a Expoelectric. / JORDI COTRINA

Per finançar aquest pla d’electrificació s’atacarà el dièsel. Segons el text oficial "el pla comptarà l’any 2020 amb almenys el 30% de més recaptació de l’impost del combustible dels vehicles dièsel produïda pel canvi normatiu per les esmentades actuacions". La ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, va assenyalar que la pujada de l’impost al dièsel seria d’uns 38 euros per cada mil litres. Aquest increment, va concretar, tindrà un cost d’uns 3,3 euros al mes per a un ciutadà mitjà que recorri uns 15.000 quilòmetres a l’any amb el seu vehicle. 

Un contrasentit en la norma proposada si ens atenim al que es refereix amb 'canvi normatiu'. Si el que persegueixen és buscar unareducció d’emissions de CO2 que la Unió Europea col·loca en un 35% menys per a 2030. Parlem de contrasentit ja que, com tothom sap, les emissions de CO2. Els dièsel també emeten CO2però en menor mesura (un 20% menys). El que emeten és NOX (òxids de nitrogen) i partícules, i la normativa està enfocada amb referència al CO2

Notícies relacionades

L’electrificació forçada pot ser fatal. Herbert Diess, CEO del grup Volkswgen, advertia aquesta setmana al rotatiu Süddeutsche Zeitung del perill en vista del fre polític del dièsel. "Quan es produeix una bateria (per a un cotxe elèctric) amb energia generada per carbó es generen cinc tones de diòxid de carboni (CO2). I si després condueixes utilitzant electricitat generada amb carbó la mobilitat elèctrica es torna una tonteria", apuntava.

La 'demonització' del dièsel en els últims mesos ha portat al mercat a invertir la tendència potenciant una més gran comercialització de models amb motors de gasolina. No obstant, aquesta falsa argumentació ecologista que el dièsel contamina més, s’evapora si analitzem les dades d’emissions de CO2des de començament d’any. Resulta que les emissions mitjanes dels cotxes nous venuts a Espanya han crescut aquest any un 1,8%, respecte al 2017, situant-se en els 117 grams, segons dades de la consultora MSI per a la Federació d’Associacions de Concessionaris de l’Automoció (Faconauto). La caiguda de les matriculacions de dièsel i l’augment dels models de gasolina ha provocat aquest increment. O sigui, que el CO2no sembla ser el problema del dièsel. Al setembre els dièsel van caure un 16,5% al mercat i els cotxes de gasolina van pujar un 36,7%. Entre gener i setembre els models d’energies alternatives van enlairar-se molt poc, un 0,3% els elèctrics, un 5,7% els híbrids i un 1,1% els de gas.