RÈCORD DE CAIGUDES EN MOTOGP

Márquez comença una altra rehabilitació després de la seva caiguda núm. 120

El campioníssim es tanca a Cervera amb el seu preparador físic i fisio per intentar recuperar l'espatlla dreta de cara al test de febrer, a Malàisia

L'Honda exigeix un pilotatge tan agressiu que els seus quatre pilots (Márquez, Crutchlow, Nakagami i Lorenzo) han patit lesions serioses en els últims anys

Márquez comença una altra rehabilitació després de la seva caiguda núm. 120
5
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Marc Márquez Alentá, de 26 anysvuit vegades campió del món, guanyador de sis dels últims set títols mundials disputats de MotoGP, insultant dominador d’aquesta temporada, amb 11 victòries i 7 segons llocs en 19 carreres (va caure a Austin, Texas, EUA, quan ja era líder destacat), iniciarà demà, a la seva nau de Cervera (Lleida), on té gimnàs, sala de massatge i altres dependències per entrenar-se, la rehabilitació de l’última operació a l’espatlla dreta que li van fer, dimecres passat, els doctors Xavier Mir, Víctor i Teresa Marlet. Una intervenció molt semblant, tot i que menys agressiva pel fet d’estalviar-se el reforçament dels lligaments d’aquesta zona, a la que li van fer el 6 de desembre del 2018 a l’espatlla esquerra.

Márquez començarà la seva recuperació i, de nou, per segon any consecutiu, es quedarà sense vacances, ja que haurà de treballar i sotmetre’s a les sessions del seu preparador físic, Genís Cuadros, i el seu fisioterapeuta personal, Carlos J. García, que ja està instal·lat a Cervera, fins i tot en les dates més assenyalades deNadal, com ja va passar l’any passat. L’objectiu aquest any és idèntic al del 2018: arribar a temps de provar la moto del 2020, que Honda posarà a la pista el 6 de febrer al circuit de Sepang, Malàisia, dia en què, realment, comença el Mundial 2020. Aquest any, almenys, Márquez, Cuadros i García han guanyat nou dies respecte a la intervenció del 2018.

Operacions a les dues espatlles

La raó per la qual Márquez es queda, per segon any consecutiu, sense vacances és, com ja va passsar el 2018, per una repetitiva lesió (la sortida de l’espatlla i el desgast dels lligaments), fruit de les múltiples caigudes que pateix l’octocampió al portar sempre la seva Honda RC213V al límit. La frase expressada aquesta mateixa setmana a Jerez, després de saber que s’hauria d’operar de nou(«no m’interessa una moto fàcil, la vull veloç»),és la que més identifica l’insaciable campió d’Honda, a qui, ell sol, ha concedit, de nou, el títol de constructors i escuderies.

Aquesta caiguda, a Buriram (Tailàndia), va poder arruïnar-li a Marc Márquez la conquesta del seu vuitè títol mundial de motociclisme, just dos dies abans d’aconseguir-ho al traçat tailandès. / CHANG CIRCUIT

Márquez va entrar a la sala d’operacions del’Institut Dexeus  després de tenir la caiguda núm. 120 en les seves set temporades (2013-2019) en MotoGP i, per descomptat, després de protagonitzar, com a mínim, un nombre idèntic de ‘salvades’,aquestes maniobres miraculoses que el pilot català fa en pista quan aconsegueix recuperar la moto abans de caure. Perquè us feu una idea, en aquell mateix període de temps, set campionats, el subcampió dels tres últims anys,l’italià Andrea Dovizioso (Ducati), ‘només’ ha caigut 34 vegadesValentino Rossi, 35 i Jorge Lorenzo, per parlar del quart ‘magnífic’, 41. Això sí, el company de Márquez a Honda, el britànic Cal Crutchlow, amb la seva mateixa RC213V, ha caigut en 115 ocasions.

«Tot i que la gent ho pensi, és evident que no caic per gust. No m’interessa una moto fàcil, la vull veloç i guanyadora»

sMarc Márquez

Campió del món de MotoGP amb l’equip Repsol Honda

L’Honda és, en efecte, tal com reconeix el mateix Márquez «una moto molt crítica, molt física i que requereix un pilotatge molt agressiu per ser guanyadora i poder portar-te al podi o a la victòria». «Amb una altra moto», va afirmar Alberto Puig, màxim responsable esportiu de la marca alada, a Cheste (València), «pot ser que el pilot arribi abans a una bona entesa amb ella, però el segon que et dona la victòria costa més d’aconseguir. Si tu pilotes l’Honda com exigeix la moto, ella et porta a la possibilitat de guanyar abans que les altres tot i que, això sí, requereix més risc i coratge».

El primer ensurt d’Àlex Márquez

Això ho va notar, sense anar més lluny, Àlex Márquez, que, set minuts després de debutar en MotoGP amb l’Honda oficial, va caure a terra a Cheste. «Ara sabrà per què li dic que aquesta moto és molt complicada de portar. L’hi he explicat mil vegades però, fins que t’hi enfiles, no t’adones com de complicat és portar-la al límit. L’Àlex se n’ha adonat en cinc voltes», va dir el Marc després de saber que el seu germà havia caigut. Ahir l’Àlex va reconèixer, al circuit de Rufea (Lleida), que «l’Honda requereix una enorme concentració ja que, quan et despistes, pots caure a terra. La part final de la frenada a l’entrar al revolt és vital i costa molt, molt, d’agafar-li el truc, igual que als frens de carboni».

Marc Márquez és traslladat a l’hospital de Buriram després de caure divendres a Tailàndia. / TWITTER MOTOGP.COM

Quan Márquez es posi demà en mans de Cuadros i García no serà l’únic pilot d’Honda amb problemes físics després d’una dura campanya. Ni parlar-ne. La RC213V és una moto tan extrema que els seus quatre pilots oficials de MotoGP han acabat seriosament lesionats, i ha provocat, fins i tot, la jubilació anticipada de tot un pentacampió com el mallorquí Jorge Lorenzo, fart de fer-se mal. Lorenzo es va ferir la columna vertebral, entre altres coses, a la caiguda d’Assen (Holanda), i va decidir que ja en tenia prou.

Tots els pilots, lesionats

Notícies relacionades

El britànic Cal Crutchlow, per exemple, ha descartat, de moment, passar, de nou, per la sala d’operacions per treure’s les plaques que té al turmell i la tíbia dreta, fruit de la seva increïble caiguda a Phillip Island (Austràlia), el 2018, i prefereix continuar corrent amb dolor. I el japonès Takaaki Nakagami es va operar, al Japó, del mateix que s’ha operat Márquez a l’espatlla dreta, per això Johann Zarco va poder córrer amb l’Honda en els últims grans premis.

Ja ho diu Márquez, «la gent creu que caic per gust, però hauria de saber que gairebé totes les caigudes es produeixen al llarg dels entrenaments del GP, els divendres i dissabtes i que són fruit de buscar sempre el límit de la moto per trobar la millor i més eficaç posada al punt i així poder optar a la victòria o al podi diumenge. L’Honda exigeix aquest pilotatge i prefereixo arriscar amb aquesta moto, que em dona la possibilitat de guanyar, que no tenir una moto més fàcil, menys crítica, i no poder assolir el podi».