RESSACA DEL GP D'ITÀLIA DE MOTOGP

Lorenzo i Rossi viuen moments d'autèntica desesperació

El pentacampió mallorquí viatja avui al Japó per provar de trobar solucions aerodinàmiques al cansament que acumula al pilotar l'Honda RC213V

El 'Doctor' reconeix que li costa molt "recordar un cap de setmana tan dolent com aquest de Mugello", on va acabar per terra quan anava dels últims

rozas48446913 reportaje desesperaci n lorenzo rossi jorge lorenzo  foto  a190602193547

rozas48446913 reportaje desesperaci n lorenzo rossi jorge lorenzo foto a190602193547

5
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Si mira el resum estadístic que després de cada gran premi publica l’organització del Mundial de Motociclisme, descobrirà que, és clar, el primer de la llista de campions és l’italià Giacomo Agostini: 15 títols i 122 victòries. Però, després, ja hi ha el seu compatriota Valentino Rossi (9 i 115). I, en sisena posició, hi ha el mallorquí Jorge Lorenzo (5 i 68). Cert, abans, a la cinquena plaça, després dels impressionants Ángel Nieto (12 +1 i 90 victòries) i el no menys veloç Mike Hailwood (9 i 76), viu (i pujant) Marc Márquez, amb 7 títols i 73 triomfs.

Això vol dir que estem parlant, o comencem a parlar, de dos veterans campioníssims, Valentino Rossi, de 40 anys, i Jorge Lorenzo, de 32, companys d’equip en el seu temps, que estan patint el que no està escrit en l’inici del seu contracte bianual (2019 i 2020) amb les dues marques més poderoses del Mundial, Yamaha i Honda. La desesperació del nou vegades caigut ahir en carrera i que des d’Holanda-2017 que no guanya és enorme. “Ja no puc fer miracles”, va dir ahir després d’abandonar. El desconcert en el qual viu el pentacampió mallorquí no té precedents. Encara més, ara mateix està volant cap al Japó per veure si li construeixen un dipòsit i/o un seient, no sap gaire bé què, perquè pugui conduir més còmode l’Honda RC213V, ja que arriba “mort de cansament a les últimes voltes”.

Jorge Lorenzo va seguir provant posicions més còmodes, a Mugello, sobre la seva Honda. / EMILIO PÉREZ DE ROZAS

Com ja va fer a Ducati, on va tardar més d’un any a tornar a guanyar, Lorenzo pensa en solucions d’ergonomia. “A veure si a Montmeló puc disposar d’alguna solució per millorar la meva posició a la moto, i per això vaig al Japó a treballar”, va insistir. “Estem limitats en allò relatiu al motor i al cos de la moto. Queda clar que tenim un motor molt potent, però crec que això crea problemes en altres aspectes. Sabem que el Marc està guanyant, però si hi ha una marca que és capaç de posar en pràctica un pla B per a mi, aquesta és Honda”.

Amb el president davant

El veritat és que el japonès Yoshishige Nomura, president del departament de competició d’Honda (Honda Racing Corporation), va abandonar ahir Mugello molt preocupat, no només per la situació crítica que travessa Lorenzo (13è a Mugello, a més de 20 segons del vencedor), sinó, també, per les seves crítiques a la moto i la seva petició de dirigir el desenvolupament de l’Honda del pròxim any. Nomura, per descomptat, no va obrir la boca, com tampoc la seva mà dreta als circuits, Alberto Puig.

"Si Jorge Lorenzo vol influir en l’evolució de la moto, el que haurà de fer és estar al davant"

Marc Márquez

Pentacampió del món de MotoGP amb l’equip Repsol Honda

Qui sí que va respondre a Lorenzo sobre la seva petició de dirigir el desenvolupament de la futura moto va ser Márquez en declaracions a Sky Italia, la televisió italiana que té els drets del Mundial. “Ho vaig dir dissabte i ho repeteixo avui: Honda té el costum de fer cas al pilot més ràpid, així que si el Jorge vol influir en la moto del pròxim any, haurà d'estar al davant. La moto del 2015 sí que era una moto difícil i problemàtica, la d’aquest any va molt bé. Hi ha Takaaki (Nakagami, 5è a Mugello) i Cal (Crutchlow, 8è) per demostrar el que dic”.

Lorenzo va donar a entendre que el seu viatge al Japó va ser idea de tots, tot i que no va voler aclarir-ho. “Els bitllets els paga Honda, i la seva voluntat sempre hi ha sigut, però per una cosa o una altra no he pogut fer aquest pas endavant que em falta amb el dipòsit”. El mallorquí, que fa setmanes va ser criticat per no haver començat la temporada en un bon estat de forma física, va reconèixer: “Em falta energia i, quan al final de carrera m’ataquen els altres pilots estic molt fatigat”.

Valentino Rossi s’amaga rere la cúpula del seu Yamaha, al seu box de Mugello. / AFP / FILIPPO MONTEFORTE

Rossi, que continua somiant amb el seu desè títol mundial (aquest any es compleix la desena temporada que el persegueix), viu la seva crisi d’una altra manera, ja que encara continua arrossegant, pel seu tremend prestigi, milers i milers de seguidors, com va quedar demostrat en el groc Mugello d’ahir. Però, això sí, està ja a 43 punts de Márquez, és a dir, gairebé dues victòries (50), quan només s’han disputat sis carreres.

Millorar el present

 “He de fer memòria per poder recordar un cap de setmana tan dolent com aquest de Mugello. Va ser molt dur ja des de divendres, quan vam veure que teníem molts problemes. Sempre vam estar molt lents”, explicava ahir Rossi, envoltat dels seus i davant de diverses dotzenes de periodistes, majoritàriament italians, que viuen amb desesperació els últims cops de cua del seu gran campió.

"No s’ha de pensar en la moto del 2020 sinó centrar-se en la carrera de Barcelona, tot i que no crec que puguem fer grans coses aquest any"

Valentino Rossi

Nou vegades campió del món de motociclisme

Notícies relacionades

El ‘Doctor’ no vol pensar, com ja va insinuar a Le Mans, en la moto del pròxim any, però sap que aquesta temporada difícilment milloraran pel que fa a potència. “Un no s’ha de centrar en la moto del 2020, tot i que tant de bo tinguem ja un primer prototip en el test de Brno. Ens hem de centrar en Barcelona, la nostra pròxima cita. Però és veritat que no crec que puguem fer grans coses aquest any perquè el motor està congelat”, va recordar.

Rossi no va voler repetir que els falta acceleració, velocitat punta i competitius en les últimes deu voltes de carrera, quan es desgasten els pneumàtics i ells deixen de ser-ho. Sap que aquests problemes han sigut molt repetits i denunciats. Aquesta vegada, almenys, no hi ha hagut una Yamaha que destaqui. La millor va ser la de Maverick Viñales i va acabar sisè, a més de set segons del vencedor. Ni tan sols el joveníssim Fabio Quartararo, de 20 anys, que va mantenir un tremend pols amb Márquez divendres i dissabte, ha brillat, ja que va acabar el desè a més de 17 segons de Danilo Petrucci (Ducati), el nou vencedor de MotoGP.