Indignació al Mundial pel comunicat de l'equip de Salom

 

  / AFP / JOSEP LAGO

5
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Tant la companyia Dorna, que dirigeix Carmelo Ezpeleta i que organitza el Mundial, com la Federació Internacional de Motociclisme (FIM), presidida pel veneçolà Vito Hipolito, i el director general de la qual és Ignasi Verneda, com la Federació Espanyola de Motociclisme (RFEM) estan tristament sorpresos i molt molestos pel comunicat que l'equip SAG Team va fer públic dilluns passatcomunicatSAG Team , en què, tot i reconèixer algunes indecisions i un comportament estrany de Luis Salom, culpava un sot previ al revolt 12 del Circuit de Catalunya de l'accident mortal que va tenir el jove pilot mallorquí, de 24 anys.

EXPLICACIÓ POC CREÏBLE

Els organismes que estan investigant l'accident consideren que l'equip de Salom hauria d'haver aportat aquesta informació a la comissió de la FIM que estudia el cas i no llançar a l'aire hipòtesis impossibles de provar, més que dubtoses, que assenyalen el circuit com el gran culpable, com van fer alguns mitjans de comunicació, aferrant-se a un comunicat que responsables de Dorna, FIM i RFEM, presents al funeral de Salom, van considerar una manera molt sospitosa de dir “jo no he sigut”, quan hi ha qui insisteix, com és el cas del campioníssim Valentino Rossi, que el problema que podria haver desencadenat la caiguda i el tràgic accident del jove mallorquí podria procedir de la moto. “Quan vaig llegir el comunicat em vaig quedar perplex i el primer que vaig pensar va ser quan els meus fills eren petits i es trencava un got a casa i un d'ells cridava ‘jo no he sigut’. Tothom sospitava d'ell”, va assenyalar un important dirigent internacional present dimecres a La Seu.

IMATGE COMPROMETEDORA

Una font oficial de Dorna ha insistit aquest divendres "en el comportament immaculat i summament professional” dels responsables del Circuit, “que, des del minut u del GP, es van posar a la nostra disposició, com fan tots els circuits”. “Montmeló té els mateixos sots que la resta de traçats i, per descomptat, aquest sot, si existís, no va ser el que va generar l'accident”. Hi ha qui recorda una imatge que manté perplexos i dubitatius els responsables de la investigació i es produeix (està gravada per una de les càmeres fixes del circuit) quan un dels mecànics del SAG Team veu la moto de Salom, gairebé intacta, quan la grua del RACC l'acosta a la zona de boxs. El mecànic, sense tocar-la, sense fer cap gest de baixar-la de la grua, es posa de sobte les mans al cap, com si hagués vist alguna cosa, algun detall, que l'alerta.

ELS PILOTS, CONTRA EL COMUNICAT

Tot sembla indicar que la investigació de la FIM descarta un suposat mal estat de la pista com a primera causa de la caiguda, entre altres raons perquè tots els pilots, des de Rossi fins a Marc Márquez, passant per Maverick Viñales i Dani Pedrosa, van dir que no estaven d'acord amb aquesta explicació, el mateix dilluns que van conèixer el comunicat de l'equip de Salom. És més, els pilots van elogiar la predisposició del Circuit a trobar solucions de manera immediata. Tant és així que van reconèixer que Vicenç Aguilera, màxim responsable del traçat català, Aman Barfull i Joan Fontserè, sempre van estar a disposició de Dorna, la FIM, la RFEM i els pilots, tot i que, en cap moment els responsables del Circuit van voler formar part de les reunions que van mantenir tots ells per buscar les solucions a adoptar.

VAN TREBALLAR TOTA LA NIT

Quan els pilots van decidir que el millor era utilitzar el traçat de la F-1, amb la 'chicane' que eludeix el revolt 12, els responsables del Circuit es van posar mans a l'obra i, durant tota la nit, van estar treballant amb excavadores i camions per crear, del no-res, una escapatòria de graveta al final de l'estrenyiment de la F-1, necessària per tranquil·litzar encara més els pilots de MotoGP. “Si els pilots ens haguessin demanat aixecar l'asfalt de l'escapatòria del revolt 12, col·locar un fossat de graveta i doble fila de defenses pneumàtiques (‘air fence’) ho hauríem fet; és més, si ens haguessin consultat, aquesta hauria sigut la nostra primera proposta”.

“No podem demanar als circuits el que no poden fer”, assenyala un dels membres de la Comissió de Seguretat del Mundial, que recorda que l'asfalt de Montmeló és un dels més antics “però que encara està en bones condicions”. És evident que els responsables del Circuit intenten prolongar la decisió, valorada en més de quatre milions d'euros, de reasfaltar Montmeló ja que, en aquests moments, ni la F-1 ni les motos s'han queixat del mal estat de l'asfalt.

L'OPINIÓ DELS PILOTS

Hi ha qui pensa que, en les motos, l'opinió dels pilots pesa massa a l'hora de prendre decisions d'aquest tipus i que l'absència, al Mundial de motociclisme, d'una persona de la talla del britànic Charlie Whiting, delegat de seguretat, jutge de sortida, director de la carrera i responsable del departament tècnic de la F-1, permetria coordinar millor la connexió entre tots els organismes implicats en la realització d'un gran premi i, per descomptat, resoldre situacions delicades com la que es va produir després de l'accident mortal del Luis Salom. Whiting escolta els pilots, valora la seva opinió, però és ell qui acaba prenent les decisions.

LA MORT DE SENNA

En aquest sentit, molts recordaven aquests dies els esdeveniments que es van generar, el 1994, quan el mite brasiler Ayrton Senna va perdre la vida a Imola (Itàlia). Poques setmanes després, la F-1 visitava Montmeló i els pilots van exigir canvis en el traçat per reduir la velocitat en la frenada prèvia al revolt de La Caixa. La reunió dels pilots es va fer eterna, va durar més de set hores i fins que el llavors jove Michael Schumacher no va prendre la paraula i es va rebel·lar contres les insensateses que demanaven alguns, especialment Damon Hill, no va arribar la solució.

“No podem demanar impossibles, no podem demanar la Lluna, hem de trobar una solució que el circuit pugui assumir de la nit al dia”, va assenyalar el llavors jove ‘Schumi’, que aquell any acabaria guanyant el primer dels set títols que té. Va ser llavors quan, després de llançar aquestes paraules sobre els seus dubitatius companys, Schumacher va fer entrar dos responsables del Circuit i els va demanar si podien fabricar una 'chicane' de pneumàtics. I així ho van fer.

Notícies relacionades

LA FEDERACIÓ, AMB EL CIRCUIT

Àngel Viladoms, president de la Federació Espanyola de Motociclisme, va reconèixer aquest divendres a EL PERIÓDICO, just abans de començar els entrenaments de la quarta prova del FIM CEV Repsol (Campionat d'Espanya de Velocitat), que tornarà a utilitzar aquest cap de setmana, a Montmeló, el mateix traçat modificat del Mundial, que “el treball dels responsables del Circuit ha sigut impecable al llarg de tots aquests dies i,de nou, abans de començar la cita del CEV, s'han posat a la nostra disposició per si havien de millorar alguna cosa i els hem dit que tot estava perfecte”.

Temes:

Luis Salom Moto2