Emprenedoria en sèrie

Les fàbriques de 'start-ups' de Barcelona

A diferència de les incubadors i acceleradores de negocis, els 'venture builders' creen i llancen companyies a partir de zero

Aquest tipus de firmes estan darrere de la creació d'empreses d'èxit com ara Wallapop, Housfy i Camaloon

venture-builder

venture-builder / FERRAN NADEU (FERRAN NADEU)

3
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

Una de les riqueses de l’ecosistema ‘start-up’ és que els fundadors de les companyies emergents tenen procedències molt diverses. Emprenedors amb una visió que es donen suport financerament a la seva xarxa de contactes per arrencar a la seva empresa, professionals amb àmplia experiència en un sector que detecten un nínxol de mercat i decideixen explotar-lo mitjançant una ‘start-up’, investigadors de l’àmbit universitari que converteixen un projecte acadèmic en una idea de negoci a través d’una ‘spin-off’... Són alguns dels perfils més habituals entre els fundadors.

A més, en els últims anys han sorgit nous actors que, per la seva naturalesa, són molt actius en la creació de negocis digitals. Es tracta delsventure builders, una mena de fàbriques de ‘start-ups’ que, a través d’una empresa matriu, creen nous projectes partint de zero. A diferència de les acceleradores i incubadores, la missió de les quals és fer créixer companyies que ja estan en marxa, els venture builders inclouen tot el procés de fundació i llançament d’una empresa. 

Això significa que des de la mateixa fàbrica es decideixen els models de negoci que es desenvoluparan, se seleccionen els equips emprenedors encarregats de dirigir els projectes i es realitza la inversió inicial per llançar-los. Si l’‘start-up’ té èxit s’independitza i abandona físicament l’espai de cotreball per seguir el seu propi camí. La majoria de les companyies creades per venture builders són adaptacions de models de negoci que han tingut èxit en altres països i l’accionariat de cada projecte sol repartir-se entre la matriu i l’equip emprenedor que el desenvolupa. L’objectiu final d’aquestes organitzacions és aconseguir un èxit –venda de la participació en el capital de l’‘start-up’– que li reporti els màxims ingressos possible. 

Els ‘venture builder’ de Barcelona

Una de les firmes que fa més temps que està creant ‘start-ups’ a Barcelona és Antai. «Després de la nostra experiència a Let’s Bonus i BeRepublic vam voler continuar emprenent en sèrie i a partir d’aquesta idea creem Antai», assenyalen Miguel Vicente i Gerard Olivé, cofundadors de la companyia al costat de Jordi Sanllehi. Wallapop i JustBell –la fusió d’aquesta ‘start-up’ amb Glovo el 2015 va permetre a Antai convertir-se en accionista de l’empresa de repartiment a domicili– han sigut els dos projectes més exitosos i rendibles del venture builder. Fins ara Antai ha creat 21 ‘start-ups’, de les quals 19 continuen actives. «En fases inicials prenem entre el 35% i el 55% del capital de la societat, depenent de les característiques de l’equip emprenedor», apunten Vicente i Olivé. 

Juntament amb Antai, Nuclio és l’altra fàbrica de ‘start-ups’ de referència de la capital catalana. El venture builder fundat i presidit per Carlos Blanco ha creat vuit empreses des del 2016. A través d’Encomenda Capital, Nuclio injecta entre 75.000 i 150.000 euros en cada projecte per arrencar. Els equips emprenedors es recluten en l’esdeveniment bianual Nuclio Weekend i reben un 30% –es pot assolir el 45% si es compleixen una sèrie de fites– de la companyia emergent que han de llançar. Un dels casos d’èxit de Nuclio és Housfy, una immobiliària digital que aquest any ha obtingut 6 milions de finançament i que des d’aquest estiu disposa de les seves pròpies oficines en el 22@ amb uns 100 treballadors. L’altra cara de la moneda és Brokoli, un altre projecte de Nuclio que fa uns mesos va presentar concurs de creditors. 

Nous conceptes

Una altra iniciativa que va néixer com un venture builder –tot i que en l’actualitat el concepte ha canviat una mica– és Itnig. Fundada el 2011 per Bernat FerreroRoger Campos i Jordi Romero, la firma ha fundat 6 companyies de les quals ja ha desinvertit en dos. En els últims temps, a més, Itnig ha llançat noves línies de negoci més enllà de la creació de ‘start-ups’. Actualment Itnig disposa de diversos espais de coworking al barri del Poblenou, gestiona un fons d’inversió per invertir uns 2 milions d’euros en més de 20 companyies fins al 2021 i fa pocs mesos ha inaugurat Syra Coffee, un establiment de cafè d’especialitat. Algunes de les empreses destacades en què participa Itnig són Camaloon i Factorial

Notícies relacionades

Finalment, Demium disposa d’una delegació a Barcelona des del 2016. Aquest venture builder té la seu central a València, però disposa de sis oficines en ciutats espanyoles i d’altres tantes a l’estranger. Tan sols pren el 15% de cada societat, però, a canvi, no inverteix res directament –tot i que sí que té una xarxa d’inversors associats– ni paga un salari als emprenedors. L’últim any Demium ha incorporat cinc ‘start-ups’ a la seu de Barcelona i, a nivell global, en set anys ha creat 82 projectes dels quals 57 continuen actius.