portada

20 anys de 'networking' a Barcelona

zentauroepp50310559 emprendedores first tuesday191028121541

zentauroepp50310559 emprendedores first tuesday191028121541 / ALVARO MONGE

4
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

Les reunions informals (networking) en què persones vinculades a l’economia digital amplien la seva xarxa de contactes i fan negocis han proliferat a Barcelona a mesura que l’ecosistema ‘start-up’ ha anat creixent. Pràcticament qualsevol conferència que involucri un grapat de persones del sector es converteix –en els moments previs, posteriors o tots dos– en una ocasió per fernetworking. És impossible comptabilitzar quantes trobades d’aquesta naturalesa es produeixen al llarg de l’any a la capital catalana, però n’hi ha algunes d’especialment significatives perquè reuneixen la flor i nata del gremi. 

Durant el4 Years From Now (4YFN), el saló germà del Mobile World Congress (MWC), els protagonistes del qual són les start-ups, tenen lloc nombroses reunions d’aquest tipus. A l’últim certamen van acudir 700 companyies emergents, al voltant de 1.000 inversors i uns 21.000 visitants. Si a això hi afegim elmarcat perfil internacionalque ha adquirit el saló en els últims anys, el resultat és una gran oportunitat perquè persones del món, de procedències molt diverses, entaulin relacions professionals fructíferes. Les activitats denetworkingse succeeixen durant els tres dies que dura la fira, i el colofó arriba en l’última data amb la festa de clausura al pavelló 8 del recinte de Fira Montjuïc. 

Una altra de les festes que reuneixen més personalitats de l’ecosistema ‘start-up’ barceloní són les organitzades perBarcelona Tech City, l’associació privada sense ànim de lucre presidida per Miguel Vicente. L’associació acull cada any a la seva seu principal dues grans celebracions: la Summer Party i la Winter Party. La primera té lloc just abans de començar el mes d’agost al terrat delPier01 a Palau de Mar, mentre que la segona es fa coincidir amb l’últim dia del Mobile World Congress i també se celebra al Pier01 peròindoor.

Pioners del ‘networking’

El Pier01 i el saló 4 Years From Now són dues referències en l’ecosistema ‘start-up’ de la ciutat que han cobratmolta notorietat en pocs anys. No obstant, el degà dels esdeveniments denetworkinga Barcelona ésFirst Tuesday. Carlos Blanco, Alex Wagenberg, Francisco Gómez, Juan Martínez i Sergio Romero van importar el concepte de Londres, on un grup d’emprenedors i inversors del sector de les start-ups havien començat a organitzar una sèrie dereunions informals el primer dimarts de cada mes. La trobadava arribar a Barcelona l’octubre de 1999, un mes després que fes el mateix a Madrid.  

El format de l’esdeveniment s’ha mantingut pràcticament inalterable durant les dues dècades que fa que se celebra: unmà a mà entre Blancoi algun ponent destacat en el qual es repassa la trajectòria professional del convidat i es dissecciona l’actualitat de l’ecosistema ‘start-up’. El fundador de Nuclio calcula queen els últims 20 anys ha conduït uns 300 First Tuesdayentre Barcelona i Madrid. Totes les xerrades van sempre precedides d’una sessió denetworkingen què participen tots els assistents i que sovint ha servit de primera presa de contacte entre emprenedors i inversors que han acabat convertint-se en socis. 

20 anys de First Tuesday

First Tuesday va desembarcar a Barcelona en plena efervescència de la bombolla de les ‘puntcoms’, per la qual cosa va generar una gran expectativa. «En la primera edició vam reunir unes 300 persones mentre que ara solen venir entre 75 i 200 assistents. En aquell moment el tema estavamolt en voga i First Tuesday era un concepte totalment nou», explica Carlos Blanco. 

Notícies relacionades

Un dels ponents que ha acudit més vegades a First Tuesday ha sigut Luís Martín Cabiedes. El soci fundador de Cabiedes & Partners va pilotar a finals de la dècada dels 90 lainversió de la seva empresa familiar, Europa Press, a Olé. Poc temps després la companyia que havia nascut com un cercador d’internet es vavendre a Telefónicai l’operació va reportar abundants beneficis a tots els accionistes d’Olé. Des d’aleshoresla trajectòria de Cabiedes ha estat íntimament lligada a la inversió en ‘start-ups’. «Moltes vegades els inversors fan creure els emprenedors que són al mateix barco, però el cert és que l’emprenedor només té un barco i l’inversor una flota sencera», reconeix Cabiedes –que actualment participa a prop de 50 companyies emergents– durant el20è aniversari de First Tuesday. 

First Tuesday s’ha celebrat ininterrompudament a Barcelona durant dues dècades, exceptuant una aturada de tres anys entre el 2002 i el 2005, just després que esclatés la bombolla ‘puntcom’. El 1999 First Tuesday es va convertir en un esdeveniment global i se celebrava en unes 100 ciutats de tot el món. Ara tan sols continua actiu en una desena d’urbs, incloent-hi Barcelona i Madrid. «Quan vam arrencar First Tuesday sabia qui eren totes les persones del públic. En canvi, en l’última edició pràcticament no coneixia ningú. Hemmantingut el nivell dels ponents i així hem aconseguit arribar a una nova audiència», apunta Carlos Blanco com la que ha sigut una de lesclaus de l’èxitde l’esdeveniment.