Aliances d'empreses

'Start-ups': Pont a la innovació

Grandes companyies opten per invertir en empreses emergents per agilitar el desenvolupament de tecnologia

Aquesta nova manera d'innovar és transversal i es pot aplicar en la majoria de sectors d'activitat

zentauroepp48718115 barcelona 20 06 2019 fotos del payment innovation hub  el es190622192808

zentauroepp48718115 barcelona 20 06 2019 fotos del payment innovation hub el es190622192808 / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

Treure una part de la innovació fora dels clàssics departaments d’R+D+i i explorar noves fórmules més col·laboratives. Aquest procés es coneix com a innovació oberta, i és una tendència molt popular entre les grans companyies per apuntalar els procediments interns de desenvolupament de noves tecnologiesi productes. En aquest context, cobren una gran importància les ‘start-ups’, ja que en bona part dels casos aquesta nova fórmula d’innovació es canalitza a través d’empreses emergents.

“La definició tradicional de ‘start-up’ és la d’una companyia que creix exponencialment, moltes vegades a costa de perdre diners, per aconseguir una posició de domini en el mercat”, assenyala Esteve Almirallprofessor d’Esade i expert en innovació oberta. No obstant, Almirall considera que això ha canviat, i destaca que ara moltes empreses emergents tenen per objectiu “explorar i desenvolupar tecnologies noves com el blockchain o la intel·ligència artificial” per ser comprades per una organització més gran posteriorment.

Una de les corporacions que ha fet un ús més intensiu de la innovació de portes cap enfora de la mateixa companyia ha sigut Telefónica a través de Wayra. L’acceleradora de la teleco espanyola va començar a funcionar el 2011 i des d’aleshores ha participat en més de 400 ‘start-ups’ i ha teixit una xarxa d’11 ‘hubs’ d’innovació repartits per 10 països. “Tenir un abast geogràfic tan ampli ens aporta escalabilitat i la possibilitat d’invertir en les millors ‘start-ups’. Els emprenedors, per la seva part, tenen l’oportunitat d’accedir a partners i inversors internacionals i se’ls obre la porta a fer negocis amb Telefónica i els seus més de 350 milions de clients”,explica Julián Vinué, director de Wayra Barcelona.

Des de la seva creació Wayra ha anat evolucionant i, tot i que inicialment se centrava a accelerar empreses de creació molt recent, ara està enfocada a invertir en ‘start-ups’ madures especialitzades en tecnologies commachine learningbig data, ciberseguretat o realitat virtual. L’acceleradora de Telefónica inverteix un màxim de 150.000 euros en les empreses i mai agafa més del 10% del capital. Segons Vinué, actualment hi ha 114 empreses en les quals Wayra participa o ha participat que treballen amb Telefónica. Com a exemple, el directiu destaca ‘start-ups’ com Social&Beyond –digitalitza patrons de comportament en el punt de venda per a clients B2B del sector retail de Telefonica– o Smart Protection –localitza i elimina còpies il·legals d’actius i treballa amb Movistar Plus i les seves productores de pel·lícules i sèries–.

Oberta i transversal

Una altra de les característiques de la innovació oberta és que es pot aplicar a la majoria de sectors. “La nostra participació en ‘start-ups’ sempre va acompanyada d’una inversió d’entre 50.000 i 200.000 euros. Qualsevol projecte industrial, per petit que sigui, necessita capital per desenvolupar-se”, comenta Xavier Cervat, responsable de Fluidra Accelera. Fluidra, una companyia líder en fabricació i comercialització d’equipaments de piscina, va llançar el seu propi programa d’innovació oberta per a ‘start-ups’ el 2015, i des d’aleshores cada any ha impulsat unes quatre empreses a l’any.

Segons Cervat, la inversió inicial de Fluidra –que habitualment agafa entre un 10% i un 20% de les accions de les societats en les quals participa– obre la porta a aportacions de capital d’altres inversors i, si l’empresa té èxit, la solució tecnològica desenvolupada per la ‘start-up’ s’incorpora al portfolio de la multinacional de les piscines. “A més de l’aportació econòmica també oferim mentors experts en internacionalització als emprenedors, en qualitat de producte, en industrialització... Posem les eines de les que disposa una gran empresa al seu servei”, remata el directiu.

Reconvertir-se en ‘start-up’

Notícies relacionades

El sector de les assegurances, a priori un dels més tradicionals, també ha viscut en els últims anys la seva pròpia revolució de la mà de les insurtech. En aquest context, la companyia asseguradora Zurich va prendre la decisió de fer-li un gir al seu departament d’innovació. “Volíem combinarla solidesa del negoci tradicional de l’assegurança amb l’agilitat i l’autonomia de les insurtech. Per aquesta raó vam decidir reconvertir el nostre departament d’innovació en una ‘start-up’ interna”, explica Stefano de Liguoro, director de negoci digital de la companyia i responsable del projecte.

Per aconseguir aquest canvi de mentalitat s’ha barrejat el talent intern de Zuric amb fitxatges externs. El resultat ha sigut un equip multidisciplinari compost per perfils que s’han incorporat de la mateixa Zurich –els relacionats amb la captació del client, el desenvolupament de productes i la gestió de sinistres– i incorporacions de professionals amb unadilatada trajectòria en l’ecosistema ‘start-up’ especialitzats en màrqueting digital i anàlisi de dades, entre altres àmbits. “El pròxim pas serà posar una taula de ping pong a la sala de descans”, fa broma de Liguoro.