ENTREVISTA

David Martín (TradeInn): «Cal fer servir la tecnologia, però tenir ambició de comerciant»

«Si volguéssim podríem facturar molt més, fer «pelotazos». Però preferim un creixement sostenible i rendible»

zentauroepp48718027 celr    david martin   de l empresa tradeinn de venda per in190622193740

zentauroepp48718027 celr david martin de l empresa tradeinn de venda per in190622193740

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

David Martínés fundador i conseller delegat de TradeInn, un dels principals grups de venda ‘on line’ de material esportiu del món. Va tancar el 2018 amb una facturació de més de 130 milions.

Va començar en el negoci ja fa més de 10 anys i, des d’aleshores, han crescut molt...

Doncs sí, en uns 11 anys hem passat d’1 a 155 milions de facturació amb els quals tancarem aquest any, i d’estar gairebé sol a tenir entre Celrà (Gironès), Veneçuela i l’Índia, uns 300 treballadors.

¿S’ho imaginava quan va comprar el  web Scubastore per després transformar-la en TradeInn?

No... M’imaginava que podia créixer, però no tant. Jo venia d’Eurekakids, on havia muntat tota la part de negoci digital. Un dia em vaig trobar amb l’oportunitat del web Scubastore, que estava a punt de tancar. Vaig arribar a un acord, vaig vendre les meves accions a Eurekakids i vaig entrar amb un ‘business plan’ per quedar-me amb la majoria del que ara és TradeInn.

¿Li agradava el submarinisme?

M’agradava l’esport en general, i veia que aquest negoci podia créixer més que el de les joguines. A més, tenia molta vocació internacional. Sempre penso en la frase de pensar global i actuar local; és a dir, trobar productes que siguin coneguts a tot el món i després treballar cada país. És el que he aplicat a TradeInn: el web està en 18 idiomes, treballem amb 35 divises, tenim 75 formes de pagament, més de 30 números de telèfons locals... Una persona del Japó veu el web en japonès i paga en iens.

¿Quin és el secret del seu negoci?

Jo sempre resumeixo el meu ‘e-commerce’ amb tres paraules: producte, preu i servei. El que venem són productes de marques top, treballem amb més de 1.000 marques reconegudes i més d’un milió de referències. La gent busca molt sobre articles esportius ‘on line’, perquè volen un calçat determinat, saben quin model, el color... El segon és el preu: he de tenir el producte amb un bon preu, no vull ser el més barat però tampoc car –monitorant tots els dies la competència. Tercer, ofereixo un bon servei, que arribi ràpid, amb un bon equip d’atenció al client, devolucions...

El preu a la xarxa és determinant.

El sector de l’e-commerce, quan va començar, era un tema de preu. Ara, és servei: la gent té confiança a comprar, però quan compra la vol el més ràpid possible. És més exigent amb el servei, amb la rapidesa de rebre el producte, i el termini d’entrega influeix en la conversió. Per això tenim quatre torns al magatzem (matí, tarda, nit i cap de setmana), per enviar 8.000 comandes al dia.

¿I qui és la seva competència?

Hi ha més o menys un gran ‘player’ a molts dels principals països, i de vegades en cada esport hi ha també una gran botiga ‘on line’. A nivell europeu, per exemple, hi ha Wiggle. Tenim una llista de 200 rivals que monitorem els seus preus tots els dies per igualar-los amb un algoritme. Decathlon... mai l’he vist com la competència perquè som de marques top. 

¿I Amazon?

És competidor i partner. En algunes marques és competidor, però també venem a través d’ells algunes marques, però només són productes que ja tenen a la venda. El motiu és senzill: no volem donar dades a Amazon o ens copiarà.

Dades, algoritmes, tecnologia... ¿Això és avui el comerç electrònic?

La tecnologia no és l’objectiu, és el medi. Cal fer servir la tecnologia, però tenir ambició de comerciant. Els teus riscos són l’estoc, cal saber què compres, a quins preus vens i venen la resta... Són coses que hem fet sempre, però abans es feien manuals i ara les fa un algoritme. En el nostre cas, hi ha coses que he prohibit que es facin manualment. Per exemple, els canvis de preu o les compres: les comandes les fa un algoritme.

Notícies relacionades

¿Continuaran creixent?

El nostre creixement és orgànic. Sempre hem tingut beneficis, i no necessitem entrada de capital. Aconseguim un resultat del 10%, la qual cosa ens permet continuar invertint. Si volguéssim podríem facturar molt més, fer ‘pelotazos’. Però preferim un creixement sostenible i rendible.