Canvis al litoral de la ciutat
El Reial Club Marítim es traslladarà amb el World Trade Center el 2028
La instal·lació ocuparà l’espai de l’antiga terminal de Baleària i tot el seu front marítim
Connectarà amb la Rambla amb una futura passarel·la sobre el mar
«Volem tornar a popularitzar la vela lleugera i el rem», destaca Alberto Díaz, president del club
La futura seu tindrà zona de natació, biblioteca, gimnàs, ‘coworking’ i àrea de restauració

La reformulació del Moll d’Espanya impactarà de manera directa en un altre futur punt neuràlgic del Port Vell: el Moll de Barcelona. En aquest lloc serà on es traslladarà el Reial Club Marítim de Barcelona, que ocuparà l’edifici TNord de Baleària a partir del 2028, per tal d’obrir aquesta zona a la pràctica del rem i de la vela.
En aquest lloc va atracar l’octubre del 2023 l’últim creuer que va operar al Moll Barcelona Nord, al costat del World Trade Center. Amb el trasllat de tota l’activitat de creuers a una zona més allunyada al sud del port, al Moll Adossat, s’han recuperat per a la ciutadania 630 metres de passeig al costat del mar i més de 13.600 m2 de nous espais públics. Els plans del Port de Barcelona passen, a més, per prolongar les Rambles en línia recta amb una passarel·la sobre l’aigua, la futura rambla del Port, que conduirà de manera més directa al Moll de Barcelona.
Allà els esperaran les noves instal·lacions del Reial Club Marítim: una nova dàrsena i una zona oberta a la pràctica d’esports nàutics. "Serem el punt d’unió entre la ciutadania i els esports nàutics. Volem convertir Barcelona en un referent europeu, perquè té molt potencial", explica el president del club, Alberto Díaz.
Tornada als orígens
Remer amb gran quantitat de competicions a la seva esquena i enginyer de camins per la UPC, Díaz ha agafat el timó en un moment crucial per a la història d’aquesta entitat centenària. El club va néixer l‘any 1887, al Moll mateix de Barcelona, sota el nom de Reial Club de Regates. Curiosament, el destí el porta ara a recuperar aquest emplaçament original. En els seus primers anys, el club va ser amo del moll i va aixecar allà una instal·lació flotant al flanc sud. Poc després, el 1914, va créixer amb la construcció del singular edifici Sagnier, que tothom anomenava La Bombonera per la seva forma arrodonida. Avui ja no existeix –al seu lloc s’hi aixeca el World Trade Center–, però durant dècades va ser el cor del club.
Cap al 1955, la història va fer un gir: l’entitat va perdre la propietat del moll i el port li va oferir com a compensació la seva actual seu al Moll d’Espanya. Va ser llavors quan alguns socis amb embarcacions de més eslora –i també amb més poder adquisitiu– van decidir separar-se i fundar el veí Reial Club Nàutic. Avui, més d’un segle després, Díaz impulsa la tornada als orígens, fomentant el rem i la vela populars, juntament amb un procés de modernització del club.
Una actuació necessària
Les instal·lacions del Marítim, la concessió de les quals acaba el 2027, requereixen des de fa temps una reforma. La pandèmia va minvar la seva activitat: dels més de 2.000 antics socis en queden menys de 700. El seu futur passa per l’obertura a la ciutat, afirma el seu president. "Volem tornar a popularitzar la pràctica de la vela lleugera i del rem, que en seran els grans protagonistes, seguint la tradició que hi havia antigament a Barcelona". Els caps de setmana els barcelonins, explica, "acudien a esmorzar i a veure les competicions" al moll.
El Port de Barcelona licitarà el projecte per a la creació de la nova base esportiva del Moll de Barcelona a finals d’any, amb l’objectiu que entri en funcionament a començaments del 2028.
La nova junta directiva i el seu president, nomenats el febrer d’aquest any, han hagut de superar algunes reticències internes al trasllat "a força de molta feina per presentar un projecte molt seriós, molta informació i sinceritat".
Per a Díaz, és fonamental "l’aposta de l’Ajuntament i el port per crear un nou punt neuràlgic per als esports nàutics a peu de les Rambles". També la intervenció del reconegut arquitecte Carles Ferrater (estudi OAB), a qui el club ha encarregat el projecte, que ja rep el nom de Futur Marítim.
Notícies relacionadesLes noves instal·lacions implicaran la reforma de l’edifici de Baleària i la làmina d’aigua frontal i permetran, a diferència de la seu actual, el passeig ciutadà entre medi. El Futur Marítim tindrà zona de natació i unes instal·lacions amb un gimnàs, una gran biblioteca i coworking, a més de restauració.
Per a Díaz, un dels punts clau és conservar el varador del club. "És el que ens diferencia de la resta: som els únics que encara oferim als propietaris la possibilitat de reparar les embarcacions ells mateixos, sense portar-les a una drassana", diu. El servei fa la nàutica més accessible, l’allunya de la imatge elitista amb què se la sol associar avui dia, recorda. En la mateixa línia, el club vol impulsar el creixement al nou emplaçament amb tarifes més populars i obertes a diferents perfils. L’objectiu "no és augmentar el nombre d’amarratges, sinó potenciar l’activitat esportiva"..
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- L’entrada d’una massa d’aire fred posa en alerta Catalunya
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- Urbanisme La ronda de Sant Antoni obre un debat sobre la tradició de jugar al carrer