Empreses emergents

'Start-ups': un èxit incert

Tiendeo, que va participar en la primera edició del 4YFN, ha crescut un 40% anual i factura 9,5 milions

Altres empreses de la mateixa promoció, en canvi, han hagut de tancar

zentauroepp46302599 barcelona  18  de diciembre 2018  entrevista a las fundadora181221164241

zentauroepp46302599 barcelona 18 de diciembre 2018 entrevista a las fundadora181221164241 / juan camilo moreno

2
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

Les probabilitats d’èxit de les empreses emergents de base tecnològica sempre són incertes. Alguns estudis i experts apunten, fins i tot, queentre el 80% i el 90% de les ‘start-ups’ no superen els primers tres anys d’activitat. Els emprenedors ho saben quan creen les seves companyies, de la mateixa forma que també en són conscients els inversors. No obstant, elcapital risc–per alguna cosa es coneix amb aquest nom– aposta per aquestes operacions pelsbeneficis abundantsque poden portar.

Notícies relacionades

Aquesta dicotomia entre èxit i fracàs és molt present al4 Years From Now(4YFN), el congrés de referència de ‘start-ups’ que se celebra durant les mateixes dates que elMobile World Congress(MWC). Una mostra. Barcelona Activa, l’agència de promoció econòmica de l’ajuntament de la capital catalana, que participa al 4YFN des dels seus inicis, i en la primera edició del certamen, el 2015, va oferir la possibilitat de presentar els seus projectes a 10 empreses emergents barcelonines. Una d’aquestes va serTiendeo, especialitzada en catàlegs en línia i considerada un dels grans casos d’èxit de l’ecosistema digital de Barcelona. El 2014 l’empresa fundada perJonathan Lembergeri les germanesEva i Maria Martínva facturar 2,5 milions d’euros, tenia 38 empleats i una única oficina. En els següents quatre anys, Tiendeoha crescut una mitjana del 40% anual, el 2018 va ingressar 9,5 milions i actualment té una plantilla composta per 150 persones i té sis sucursals internacionals.

Naturalment, no totes les empreses d’aquesta promoció van tenir la mateixa sort. Quizlysetambé va participar en la primera edició del 4YFN sota el paraigua de Barcelona Activa. No obstant, aquesta empresa –que va obtenir més de 200.000 euros de finançament, era capaç degenerar automàticament qüestionarisa partir de notícies i va fer projectes per a grans mitjans de comunicació– es va veure forçada a tancar el 2016 després de tres anys d’activitat. “Vam fallar perquè no resolíem eficaçment el problema del nostre client. Crec que aquest és el motiu pel qual moltes ‘start-ups’ no tiren endavant”, valora Diego Torres, exdirector general de Quizlyse. Des que va finalitzar la seva etapa en la firma de qüestionaris, Torres ha exercit de mentor de diversos projectes emprenedors i ara ésespecialista en qüestions de ‘blockchain’ per a la consultora Peninsula. No obstant, Torres no descarta posar-se al capdavant d’una altra ‘start-up’ si es produeixen les circumstàncies adequades. “No és qüestió de triomfar a la primera. Ser emprenedor és un estil de vida i no comença ni acaba enlloc”, agrega.