En col·laboració amb

OPOSICIONS

Nova convocatòria de 1.200 places a l’Ajuntament de Barcelona

El consistori de la capital catalana busca reforçar els serveis públics, com la Guàrdia Urbana, i atendre les emergències socials

Nova convocatòria de 1.200 places a l’Ajuntament de Barcelona
5
Es llegeix en minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha convocat per a aquest 2021 el segon paquet d’oposicions més gran de l’actual mandat. En total és necessari cobrir 1.239 noves places d’ocupació pública, que se sumen a les 1.417 que es van cobrir el 2019. A través d’aquesta convocatòria es volen reforçar els serveis públics, estabilitzar les plantilles i atendre de forma prioritària el treball social amb els sectors més vulnerables, a més de reforçar la seguretat a la ciutat. 

El bloc de places més nombrós de la convocatòria és el de la Guàrdia Urbana. Donant compliment a un dels acords de govern més destacats del mandat, s’incorporaran 259 efectius nous. D’aquesta forma, el cos arribarà a la xifra més elevada de la història amb 3.500 agents l’any 2023. 

També s’ha aprovat una xifra destacada quant a les especialitats socials,amb la missió d’atendre la població més vulnerable en plena crisi social i sanitària. D’aquesta forma, s’han aprovat 266 places per estabilitzar la plantilla actualment interina en Treball Social, Educació Social, Infermeria del Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (Bombers). Així mateix, s’han convocat 27 places d’ajudants de serveis auxiliars destinades a persones amb discapacitat intel·lectual i cinc places de Bombers de Barcelona. 

El procés de presentació de sol·licituds es va obrir l’11 de març passat i es tancarà el dia 30 del mateix mes. La informació sobre els processos d’oposició es pot consultar a la pàgina web: barcelona.cat/oposicions2021

Un cos plural

La convocatòria de 259 places de Guàrdia Urbana incorpora novetats perquè el cos sigui cada vegada més un reflex fidel de la societat barcelonina. Per avançar cap a aquest objectiu, en les convocatòries dels últims anys ja es van incloure les primeres mesures per fomentar la incorporació de més dones en el cos, a més de comptar com a mèrit el coneixement de la llengua anglesa. Com a novetat d’aquesta convocatòria es considerarà també com a mèrit el coneixement del xinès, l’àrab o l’urdú, tres dels idiomes més presents com a llengües maternes entre els barcelonins i barcelonines. 

La sergent de la Unitat de la Investigació i Prevenció de l’Accidentalitat Marina Majó destaca respecte d’aquestes noves mesures: «amb la consideració d’aquestes noves llengües al cos podrem servir millor la ciutadania. L’any passat es va incorporar la llengua anglesa i aquest any s’ha vist que es podien incorporar aquestes tres llengües. Són molt parlades a la ciutat i ens poden ajudar a comunicar-nos millor amb els barcelonins». 

La inclusió d’aquestes tres llengües a la Guàrdia Urbana passa per la consideració de la pluralitat com a valor diferencial. Contribueix també a actualitzar i normalitzar la diversitat cultural i religiosa inherent a una ciutat com Barcelona, a més de generar un retorn a la ciutadania positiu en una societat poliglota i amb molts registres culturals com la capital catalana. Majó incideix precisament en la voluntat de connectar amb la ciutadania a través del servei públic que ofereix el cos: «és una feina molt agraïda, ja que permet tenir un contacte directe amb els ciutadans. Amb la potenciació dels equips de policia de barri, estem reforçant la proximitat».

Paritat

Les novetats d’aquest any se sumen a les mesures ja contemplades en l’última convocatòria d’agents de Guàrdia Urbana i tenen l’objectiu d’arribar a la paritat i reduir el desequilibri que existeix. «En 10 anys hem triplicat les dones que volen entrar al cos. L’objectiu és equilibrar els efectius», destaca la sergent respecte a això.

Per aquesta raó, per primera vegada les dones que acreditin estar en situació de postpart –fins a 16 setmanes després del naixement del fill o filla– podran postergar la prova física. Aquest col·lectiu s’afegeix al de les persones embarassades,que des de les últimes convocatòries també tenen la capacitat de postergar aquesta part de l’examen. Aquesta flexibilització s’aplicarà tant a Guàrdia Urbana com a Bombers i, en tots dos casos, el tribunal assenyalarà una nova data per a la realització de la prova, que haurà de ser anterior a la publicació de la llista de persones aspirants proposades per realitzar la fase de formació selectiva. 

Respecte de la convocatòria, Majó assenyala: «amb el pas dels anys els requisits s’han flexibilitzat; ja no hi ha una altura mínima o una edat màxima per entrar a la Guàrdia Urbana. Tampoc es té en compte que el candidat tingui tatuatges visibles, sempre que no siguin ofensius». L’increment d’efectius de la Guàrdia Urbana i les novetats de les últimes convocatòries són fonamentals per continuar l’acostament del cos a la ciutadania i al conjunt dels 73 barris de la ciutat. 

«Amb l’objectiu d’arribar a ser 3.500 agents al cos, els agents tenen més possibilitats de creixement a través de les especialitzacions», explica Majó. Està previst també augmentar les tasques de prevenció que el cos ja porta a terme i introduir noves mesures en diferents àmbits. Es pot trobar més informació sobre el procés d’oposició a: barcelona.cat/oposicions-guardiaurbana.

Estabilitat

En el procés de preparació de la convocatòria actual, l’ajuntament de la capital catalana ha incidit en l’anàlisi de les necessitats dels recursos humans de la seva estructura. Com a resultat busquen reduir la temporalitat dels serveis professionals de les àrees relacionades amb serveis socials, a més de cobrir les previsions de baixes i les jubilacions. Tot això per estabilitzar laboralment la plantilla de l’Ajuntament. Basant-se en aquesta anàlisi, la convocatòria d’aquest any, basada en l’experiència dels processos anteriors i les aportacions de la representació sindical, està dirigida a reforçar tècnicament els equips, reforçar l’estructura territorial de l’administració barcelonina, restituir vacants rellevants que es generin i millorar el repartiment de les càrregues de treball. 

Notícies relacionades

De les 1.239 places que es convoquen aquest any, inicialment el setembre de l’any passat es va aprovar la convocatòria de 27 places d’ajudants de serveis auxiliars destinades a persones amb discapacitat intel·lectual, mentre que les 1.212 restants s’han aprovat entre el mes de febrer i el de març. Amb l’oferta d’ocupació pública convocada aquest any, el consistori ha convocat fins a 2.279 places en els últims sis anys

Els processos selectius permeten millorar l’estabilitat de la feina dels interins, a més d’incorporar personal qualificat en les borses de treball de l’Ajuntament, ja que les persones aprovades, però que es queden sense plaça, s’integren a les borses de treball.