PLA DE XOC PER A LA INCLUSIÓ DIGITAL

Digitalització per no deixar ningú enrere en la pandèmia

Aquesta mesura extraordinària busca capacitar la població en l'ús de les TIC

La fractura digital agreuja els efectes de la crisi derivada de la Covid-19

img 5720-scaled

img 5720-scaled

3
Es llegeix en minuts
Anna Solà

L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa el Pla de Xoc per a la Inclusió Digital, una iniciativa per erradicar la fractura digital i fomentar la inclusió digital dels habitants de la capital catalana.

La situació de confinament i les restriccions derivades de l’impacte de la Covid-19 han posat de manifest la necessitat de la ciutadania de poder incorporar eines digitals en el seu dia a dia. En un context com l’actual, són claus per comunicar-se amb amics i familiars, fer tràmits, informar-se, divertir-se o comprar, per exemple. No obstant, la situació també ha visibilitzat l’altra cara de la moneda: la fractura digital agreuja els efectes de la crisi derivada de la Covid-19, afectant la cohesió social i l’accés a drets i serveis públics, i amb especial incidència en els col·lectius més vulnerables de la ciutat.

Atenent aquestes noves necessitats i carències dels veïns de la ciutat, el consistori ha posat en marxa aquest pla per a la inclusió digital, previst per capacitar la ciutadania en l’ús de les TIC durant els pròxims mesos. Amb un pressupost de 700.000 euros, aquest pla extraordinari se suma a les mesures d’inclusió digital que es venen desenvolupant d’un temps ençà en el consistori Part del pla digital de l’ajuntament, inicialment plantejat a llarg termini, tot i que la crisi sociosanitària actual ha obligat a replantejar-lo, està ajustat a les actuacions a la nova realitat i a les noves necessitats de la ciutadania.

Col·laboració entre entitats 

Aquest pla de xoc s’executa a través de la fundació municipal BIT Habitat, el Centre d’Innovació Urbana de Barcelona i la Xarxa d’Ateneus de Fabricació, donant resposta als reptes de Barcelona a través de diferents projectes. Yolanda Lacasa, gerent de BIT Habitat destaca pel que fa al pla de xoc: «És una actuació necessària que reforça l’estratègia de l’ajuntament a llarg termini en un moment en què és necessari tenir en compte les necessitats de col·lectius més vulnerables de la ciutat». I afegeix: «Promou l’ús i coneixement de les TIC, reforça la tecnologia a l’abast de la població i ofereix acompanyament personalitzat per a aquells que el necessitin o el sol·licitin».

El projecte es desenvolupa entorn de tres objectius: millorar l’accessibilitat a eines digitals quant a dispositius, espai i connectivitat, capacitar la ciutadania en l’ús d’aquestes eines i garantir l’accés a l’administració electrònica al conjunt de la població.

Agents TIC i ateneus

El pla compta amb el Programa Agents TIC, en marxa des de finals de setembre. Ofereix recolzament als veïns per dur a terme tràmits telemàtics, una de les necessitats que la pandèmia ha posat sobre la taula, i utilitzar eines necessàries en la nova normalitat, com ara les videotrucades, la signatura electrònica i la generació de documents en format PDF, per exemple.  Fins al moment ha assistit 726 persones, el 41% per tràmits relacionats amb la identitat digital.

Notícies relacionades

El pla contempla el reforç de la Xarxa d’Ateneus de Fabricació, amb el nou ateneu de Ca l’Alier a Sant Martí, especialitzat en l’impuls de la innovació urbana, de manera que 7 dels 10 districtes de la ciutat podran comptar amb un ateneu, una instal·lació destinada a la divulgació, formació i creació de tecnologies de fabricació digital. La iniciativa també incidirà en la distribució de nous dispositius i maquinària tecnològica, així com programes de capacitació per donar resposta a les necessitats de la ciutadania en cinc ateneus de la ciutat.

Finalment, es facilitaran dispositius destinats a la reinserció laboral a través dels cursos de Barcelona Activa, perquè els interessats puguin seguir els cursos impartits a distància, i es crearan laboratoris dedicats a la cocreació i a la definició de solucions tecnològiques. Seguint les directrius de l’Agenda 2030, el full de ruta de la ciutat per als pròxims 10 anys, la inclusió digital és imprescindible per construir una ciutat més justa, resilient i inclusiva. 

Diagnòstic inicial

La part inicial del Pla de Xoc per a la Inclusió Digital passa pel diagnòstic de la realitat quant a la digitalització de la població i la fractura digital. Per fer-ho, el consistori ha impulsat una nova enquesta sobre l’ús i coneixement de les TIC entre la ciutadania, els resultats de la qual s’extrauran durant el mes de desembre d’aquest any i serviran per prendre accions adequades en aquest aspecte.