Catalunya registra la tercera taxa més alta de dones mortes a mans de la parella o exparella el 2024
48 casos de dones assassinades per les parelles masculines a Espanya el 2024, la xifra més baixa en dues dècades
Catalunya va registrar la tercera taxa més alta de dones assassinades a mans de la parella o exparella el 2024, segons dades publicades aquest dilluns pel Consell General del Poder Judicial (CGPJ). A les demarcacions catalanes van morir 12 dones, una ràtio de 3,4 casos per cada milió de dones majors de 15 anys, per darrere de Galícia i la Rioja, i per sobre de la mitjana espanyola (2,2). En les últimes dues dècades, Catalunya se situa en una taxa només lleugerament més alta que la mitjana estatal (63,7). Arreu d'Espanya, 48 dones van morir assassinades pels seus companys o excompanys homes l'any passat, la xifra més baixa en dues dècades. Nou de cada deu assassinats en l'àmbit de la parella en els últims 15 anys han estat d'homes a dones.
Les 48 dones assassinades per les seves parelles o exparelles el 2024 –pràcticament una cada setmana– representen un descens del 17,2% respecte al 2023 i la dada més baixa de tota la sèrie històrica, que comença el 2003. De fet, fa 22 anys, la taxa de dones assassinades arreu de l'Estat va ser de 3,9 per cada milió de dones, una xifra que gairebé duplica la de l'any passat (2,2). Una de cada quatre de les víctimes mortals de l'any passat van perdre la vida a Catalunya: set a la demarcació de Barcelona, tres a la de Girona, i dues a la de Tarragona.
Segons les dades del CGPJ referents al conjunt espanyol, dues de cada tres dones assassinades per les seves parelles o exparelles l'any passat mantenien la convivència amb l'agressor en el moment de la mort, i en un 41,7% dels casos, la parella estava casada o ho havia estat. Pel que fa a les nacionalitats, més d'un terç dels agressors eren estrangers (35,5%), així com la meitat de les víctimes.
Encara amb dades estatals, arran dels crims, que en un 76% dels casos van ocórrer a l'interior d'un domicili, un total de 40 menors van quedar orfes de mare. Prop d'un 41% dels assassinats de què hi ha constància la forma de la mort es van perpetrar amb armes blanques. La meitat dels causants de les morts van acabar detinguts (52,1%), mentre que el 14,6% es van entregar i el 25% es van suïcidar.
D'altra banda, 15 de les 48 dones mortes per violència de gènere havien presentat denúncia prèvia contra els seus agressors, un 31,3% del total –a Catalunya, aquesta xifra va caure al 16,7%.
62 menors assassinats des del 2013 a tot l’Estat
Pel que fa als casos de violència vicària (menors fills de les víctimes assassinats), l’informe del CGPJ xifra en 9 les víctimes mortals a tot l’Estat el 2024. La sèrie històrica en comptabilitza 62 des del 2013, amb una mitjana d’edat de 6,2 anys. A Catalunya, s’han donat 8 casos de violència vicària des d’aquell any.
997 morts en l’àmbit de la parella des del 2009
Notícies relacionadesDes de l’any 2009 hi ha hagut 997 persones assassinades en l’àmbit de la parella. La gran majoria, dones mortes en mans d’homes (876), però també un centenar d’homes morts a mans de la seva dona (103), 14 homes morts a mans del seu home, i 4 dones assassinats per la seva parella dona.
Pel que fa a l’any 2024, el nombre de morts fruit de la denominada violència ‘intragènere’ –tots els casos de l'àmbit de la parella excepte d'una dona a mans d'un home– Catalunya va ser de 4. Aquesta comunitat autònoma és, de fet, la que registra més casos d’aquests des del 2009, un total de 21.
Consell General del Poder Judicial ( CGPJ ) Assassinats Violència de gènere Dones Igualtat Masclisme
- Sentència del TSJC Condemnen la Sagrada Família per acomiadar una treballadora l’endemà de deixar d’estar blindada per tenir un fill
- Préstecs Emancipació Illa llança una línia de crèdits sense interessos per ajudar els joves a pagar l’entrada del seu primer habitatge
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Perills del mosquit tigre: malalties que transmet i per això has d’avisar si et pica
- Resposta dels conservadors El PP lamenta que Sánchez opti per una "agonia lenta" i rebutja la censura: "Arribarem a la Moncloa d'una manera molt més neta"
- Compareixença a Ferraz Sánchez admet que ha perdut la majoria social i resistirà fins al 2027: "Lliurar el país al PP i Vox seria una irresponsabilitat"
- Perfil Montse Mínguez, els ulls de Salvador Illa a l'equip interí del PSOE després del cas Santos Cerdán
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció