Dignitat històrica

Anul·lats els expedients de depuració dels funcionaris de l'Ajuntament franquista

El ple de Barcelona revoca la medalla d'or de la Ciutat a l'alcalde franquista Miquel Mateu Pla

depuracion

depuracion

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

El ple de l'Ajuntament de Barcelona, amb el suport de tots els grups i l'abstenció del PP, ha acordat avui revocar la medalla d'or de la Ciutat a l'alcalde Miquel Mateu Pla, primer alcalde franquista de la ciutat i responsable de la repressió dels funcionaris i funcionàries municipals, i anul·lar els expedients municipals de depuració de 1.618 funcionaris i funcionàries represaliats pel franquisme, a fi de restituir la dignitat de tota la plantilla víctima de les purgues feixistes.

El primer tinent d'alcalde, Gerard Pisarello, ha remarcat que "la memòria antifeixista és fonamental per construir societats democràtiques en el futur". «Barcelona fa un pas rellevant contra la impunitat franquista, un pas més.« »Rehabilitem els 1.600 servidors públics represaliats per la dictadura pel seu compromís amb la ciutat, amb una gestió més democràtica i amb una societat més igualitària, més lliure i més fraterna, i, la vegada, retirem els honors a l'alcalde que els va represaliar immediatament després del cop d'Estat», ha explicat.

Una qüestió de dignitat

Notícies relacionades

A més d'anul·lar els expedients de depuració dels treballadors i treballadores municipals, l'acord vol reconèixer la dignitat dels funcionaris i funcionàries que van passar per un procés depurador sense les mínimes garanties de defensa i que van ser condemnats i, fins i tot,  destituïts per haver-se mantingut lleials als seus càrrecs i a l'Administració que servien, i incorporar una còpia de l'acord a cada un dels expedients de la sèrie de represàlia política (F193) del fons de l'Ajuntament de Barcelona de l'Arxiu Municipal Contemporani, on es custodien, perquè se sàpiga que s'han anul·lat les sancions que es contenen.

El consistori preveu notificar l'acord als afectats i les seves famílies, mitjançant la publicació a la gaseta municipal, el BOPB, i des d'avui mateix al web de Programes de Memòria de l'Ajuntament de Barcelona i de l'Arxiu de la ciutat. De fet, familiars d'alguns de funcionaris represaliats han assistit avui a la sessió plenària i ja han pogut compartir unes impressions amb el tinent d'alcalde Gerard Pisarello i el Comissionat de Programes de Memòria, Ricard Vinyes, impulsor de la iniciativa.