En col·laboració amb

Mireia Valls: "L'educació és una eina molt potent"

Mireia Valls coordina el Pla de Barris de la Trinitat Nova i el de Roquetes, dos dels barris de la zona nord de Barcelona amb més vulnerabilitat

zentauroepp42904376 barcelona    barcelones    13 04 2018   otros    entrevista 180420110015

zentauroepp42904376 barcelona barcelones 13 04 2018 otros entrevista 180420110015 / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

Mireia Valls (Barcelona, 1979), de formació arquitecta, ha treballat sempre en temes d’urbanisme, l’àmbit més social de l’arquitectura, i ha participat en àmbits de transformació urbana. El setembre del 2017 entra com a coordinadora del Pla de Barris de la Trinitat Nova. 

-¿Com explica als veïns què és el Pla de Barris?

-El Pla de Barris és bàsicament un programa municipal que té com a principal objectiu reduir les desigualtats als barris amb més vulnerabilitat. La selecció d’aquests barris es fa tenint en compte les dades socioeconòmiques. Els plans s’executen als 16 barris més castigats, que reben una dotació extraordinària.

-L’educació és només un dels àmbits d’actuació del pla.

-Sí. Els altres són l’activitat econòmica, l’ecologia urbana i els drets socials, que inclouen salut, gent gran, joventut i cultura, entre altres.

-¿Per què és tan important per lluitar contra la desigualtat?

-L’educació és una eina molt potent, és l’àmbit amb més capacitat de transformació, si bé els resultats es poden observar a més llarg termini perquè es treballa amb els més joves, les generacions del futur. 

-¿Quines carències van trobar a l’elaborar el pla per a aquest barri?

-Per un costat, Trinitat Nova era un dels barris amb els nivells de renda més baixos de la ciutat, amb una taxa d’atur elevada; i per un altre, el rendiment escolar era un tema que preocupava. 

-¿Quins projectes en marxa destacaria?

-L’institut escola n’és un. El barri tenia tres centres educatius: dos de primària i un de secundària. I es va apostar per tancar-los tots tres i obrir-ne un de nou, l’Institut Escola Trinitat Nova, dels 3 als 16 anys, aprofitant l’espai dels dos que estaven més a prop, els antics Sant Jordi i Roger de Flor. Aquest nou centre està situat al costat d’una escola bressol i una llar d’infants, per a nens i nenes de 0 a 3 anys, de manera que s’ha creat un pol educatiu molt potent. 

-El barri guanya molt més que un centre educatiu.

-Aquest nou projecte s’entén com un equipament educatiu que inclou un institut escola. Això es fa per potenciar l’acció comunitària i enfortir les associacions del barri. Això s’aconsegueix generant activitats també fora de l’horari escolar amb la participació d’un equip de coordinadors i dinamit­zadors que hi són en els dos moments.

-¿Altres accions?

-A l’institut escola es van incorporar cinc professionals amb un perfil més psicosocial.

-Això és el que anomeneu escoles enriquides.

-Sí. En el cas de Trinitat Nova són un educador emocional, un integrador social, un vetllador i dos perfils molt a mida: dinamitzador comunitari, que fa d’enllaç entre l’escola i el seu entorn, i un dinamitzador audio­visual.

Notícies relacionades

-També coordines el Pla de Barris de Roquetes.

-Sí, és el més recent. Es va començar a executar el novembre del 2017. A diferència de Trinitat Nova, que sempre ha sigut un barri dormitori, Roquetes es caracteritza per tenir un gran nombre d’entitats, i de molta qualitat. Un dels objectius del Pla de Barris de Trinitat Nova és precisament això: oferir dos grans pols, com el Casal de Barri, inaugurat fa poc, i l’equipament educatiu obert a tothom. Potser així podem aconseguir que hi hagi prou oferta perquè la gent es quedi al barri.