Educació

L’alumnat català de 4t d’ESO torna a punxar en Matemàtiques, Anglès i Ciències

El Departament presenta els resultats de les proves de competències bàsiques de final d’etapa, que mostren també un daltabaix en Ciències a sisè de primària, curs que registra les pitjors notes en Matemàtiques dels últims anys

Escuela en barracones en Barcelona, este curso.

Escuela en barracones en Barcelona, este curso. / Manu Mitru

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La consellera Esther Niubó ja va avançar fa unes setmanes que les proves de competències bàsiques –la fotografia del nivell a final de cicle, a sisè de primària i quart d’ESO– no havien anat com desitjarien i que «remuntar els resultats no serà fàcil». Aquest divendres el Departament d’Educació i Formació Professional ha posat sobre la taula les dades concretes, que mostren com a sisè de primària, l’alumnat no ha arribat al 70 [que es considera el resultat mínim per considerar que es té assumida aquesta competència] en Ciències, tecnologia i enginyeria, i obté els pitjors resultats de l’històric a Matemàtiques (des del 2017); mentre que, a 4t d’ESO, l’alumnat català no arriba al mínim en tres de les cinc matèries analitzades: Matemàtiques, Ciències tecnologia i enginyeria i Anglès.

A sisè de primària, la pitjor part se l’emporten les Ciències, tecnologia i enginyeria, que baixa fins al 66,3, vuit punts menys que l’any passat, que estava en 74,3, amb un 22,6 % d’alumnat en nivell baix (i només el 16,1 % en l’alt).

La segona pitjor nota a primària és Matemàtiques, amb un 17,5 % de l’alumnat a la franja baixa i un 44 % si se sumen les franges baixa (17,5%) i mitjana-baixa (26,5%), i una mitjana de 70,4 (gairebé quatre punts menys que l’any passat i vuit menys que el 2019).

També baixen a sisè de primària els resultats en Català, que passen del 74,7 del curs passat al 73,5 d’aquest (amb un 15,3% d’alumnat en nivell baix i un 20,6% en el mitjà-baix).

Per contra, millora el Castellà (de 73,9 a 76,5, la matèria amb el percentatge més baix d’alumnat en el nivell baix i la millor nota) i en anglès (de 73,2 a 75,7). Els resultats d’Anglès a primària són esperançadors posant la lupa en el volum d’alumnat a la franja alta (un 32%), molt superior al que és a la franja baixa (13,6%).

A secundària, la fotografia de final de cicle de l’educació obligatòria, mostra un alumnat per sota del 70 –el considerat acceptable– Anglès, Matemàtiques i Ciència, tecnologia i enginyeria, tres de les cinc matèries que avaluen. A diferència de primària, a secundària baixa el Castellà –de 75,9 a 74,2– i puja significativament Català (de 70,7 a 75,1). És també rellevant en aquestes proves de 4t d’ESO el 19,2% d’alumnat en el nivell baix d’Anglès; el 19,1% en Ciència, tecnologia i enginyeria o el 38% en nivell baix a Espai, forma i mesura (dins de les Matemàtiques). Del global de Matemàtiques, a 4t d’ESO, el 45% de l’alumnat està en nivell baix (12,6%) i mitjà-baix (32,2%).

Ha presentat els mals resultats la directora de la nova Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació, Núria Planas, que ha recordat que van fer les proves 70.064 alumnes de sisè de primària i 79.142 de 4t d’ESO, en els dos casos a principis del mes d’abril passat.

Notícies relacionades

Entre les dades destacades, Planas ha lamentat que hi ha un rendiment més baix de les noies en Ciències i, sobretot, en Matemàtiques (en aquesta matèria tant a primària com a secundària) mentrestant, en els nois, el rendiment és més baix en les competències lingüístiques.

Sobre els motius de la pujada en Català a 4t d’ESO, per exemple –la millor notícia del dia–, la responsable de la nova Agència ha remarcat que ella és científica i que l’Agència no pot fer valoracions científiques en 15 dies.