Projecte legislatiu

La llei climàtica blindarà les zones de baixes emissions per evitar que es reverteixin

Regressions com les que planeja Almeida a Madrid Central hauran de ser autoritzades per l'administració superior

Tots els municipis de més de 50.000 habitants hauran de crear àrees netes abans del 2024

200102 af senyalszbe 0006-760x428

200102 af senyalszbe 0006-760x428

1
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

La futura llei de Canvi Climàtic blindarà les zones de baixes emissions (ZBE) com les implantades a Barcelona i Madrid. Qualsevol mesura regressiva com les previstes per l’alcalde José Luis Martínez Almedia per a Madrid Central haurà de comptar amb l’informe positiu de l’administració superior que sigui competent en la matèria. La nova norma obligarà, a més, totes les poblacions de més de 50.000 habitants a establir aquest tipus de restriccions mediambientals a tot estirar el 2023.

L’esborrany de la llei conegut fins ara es limitava a impulsar la creació d’aquestes àrees als esmentats municipis, però no era obligatori. Tampoc establia cap limitació a l’hora de fer marxa enrere. Ara haurà de ser l’Administració Central o l’autonòmica la que autoritzi aquests canvis.

L’avantprojecte de la llei de canvi climàtic va ser aprovat per l’anterior Govern el febrer passat, però no va poder tramitar-lo per l’avanç electoral. En la declaració de l’emergència climàtica aprovat el gener passat per l’Executiu Central, aquest es va comprometre a remetre’l al Congrés abans de 100 dies. Abans haurà de passar aquest dilluns pel filtre del Consell Assessor de Medi Ambient (LLIT), i en els pròxims dies per la Conferència Sectorial de les Comunitats Autònomes i el Consell d’Estat.

El 25% dels gasos 

Notícies relacionades

El ministeri argumenta per prendre aquest tipus d’iniciatives que el 2018 el trànsit per carretera va representar un 25% del total d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEI), els causants de la crisi climàtica i, d’aquestes, un terç es van concentrar en aglomeracions urbanes. És, a més, un dels principals emissors d’òxids de nitrogen, amb un efecte molt perniciós per a la salut.

L’avantprojecte també inclou l’obligació dels municipis de més de 50.000 habitants d’impulsar la mobilitat elèctrica compartida i la creació d’una plataforma d’internet d’informació sobre els punts de recàrrega.