30 març 2020

Anar al contingut

Projecte legislatiu

La llei climàtica blindarà les zones de baixes emissions per evitar que es reverteixin

Regressions com les que planeja Almeida a Madrid Central hauran de ser autoritzades per l'administració superior

Tots els municipis de més de 50.000 habitants hauran de crear àrees netes abans del 2024

Manuel Vilaseró

La llei climàtica blindarà les zones de baixes emissions per evitar que es reverteixin

La futura llei de Canvi Climàtic blindarà les zones de baixes emissions (ZBE) com les implantades a Barcelona i Madrid. Qualsevol mesura regressiva com les previstes per l’alcalde José Luis Martínez Almedia per a Madrid Central haurà de comptar amb l’informe positiu de l’administració superior que sigui competent en la matèria. La nova norma obligarà, a més, totes les poblacions de més de 50.000 habitants a establir aquest tipus de restriccions mediambientals a tot estirar el 2023.

L’esborrany de la llei conegut fins ara es limitava a impulsar la creació d’aquestes àrees als esmentats municipis, però no era obligatori. Tampoc establia cap limitació a l’hora de fer marxa enrere. Ara haurà de ser l’Administració Central o l’autonòmica la que autoritzi aquests canvis.

L’avantprojecte de la llei de canvi climàtic va ser aprovat per l’anterior Govern el febrer passat, però no va poder tramitar-lo per l’avanç electoral. En la declaració de l’emergència climàtica aprovat el gener passat per l’Executiu Central, aquest es va comprometre a remetre’l al Congrés abans de 100 dies. Abans haurà de passar aquest dilluns pel filtre del Consell Assessor de Medi Ambient (LLIT), i en els pròxims dies per la Conferència Sectorial de les Comunitats Autònomes i el Consell d’Estat.

El 25% dels gasos 

El ministeri argumenta per prendre aquest tipus d’iniciatives que el 2018 el trànsit per carretera va representar un 25% del total d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEI), els causants de la crisi climàtica i, d’aquestes, un terç es van concentrar en aglomeracions urbanes. És, a més, un dels principals emissors d’òxids de nitrogen, amb un efecte molt perniciós per a la salut.

L’avantprojecte també inclou l’obligació dels municipis de més de 50.000 habitants d’impulsar la mobilitat elèctrica compartida i la creació d’una plataforma d’internet d’informació sobre els punts de recàrrega.