EMERGÈNCIA CLIMÀTICA
El pont aeri emet el mateix que 250.000 cotxes
Amb 2,57 milions de passatgers, l'avió encara reté el 36% dels viatgers del corredor davant el 64% de l'AVE

zentauroepp241528 madrid 16 4 1999 macro transporte aereo interior de u190316180635 /
Si la connexió aèria Madrid – Barcelona se suprimís, com proposa Ada Colau, deixarien d’emetre’s a l’atmosfera 363.000 tones a l’any de diòxid de carboni (CO2 el principal gas amb efecte d’hivernacle.
¿És molt o és poc? No està gens malament si es compara amb el sector de l’automòbil. La quantitat equival a les emissions anuals de 242.000 cotxes nous. Seria com si aquesta quantitat de vehicles deixessin de circular, desapareguessin del mapa.
Restar els vols de connexió
La xifra admet, no obstant, diversos matisos. El principal és el que han esgrimit les aerolínies. «La majoria dels vols entre Madrid i Barcelona són connexions de vols de llarg i mitjà recorregut i no poden suprimir-se si l’AVE no arriba als dos aeroports i els passatgers no poden embarcar les maletes, diguem a Barcelona, i després recollir-les ja al destí, ja sigui Buenos Aires, Mèxic o qualsevol altre», ha argumentat Javier Gándara, president de l’Associació de Línies Aèries (ALA).
A Madrid sí que està previst crear aquesta connexió intermodal però a Barcelona encara no. Conscients d’això, fonts de la regidoria d’Ecologia han assegurat que la proposta municipal només inclou ara per ara la supressió dels vols que tenen exclusivament origen i destí a les dues capitals. De la xifra de CO2 que estalviaria la mesura municipal caldria restar, per tant, la dels vols de connexió, el percentatge dels quals cap dels operadors ha volgut facilitar. El càlcul aproximat és que són més de la meitat però no han precisat més.
Les emissions del transport alternatiu, l’AVE, són zero, ja que es proveeix amb electricitat d’origen exclusivament renovable des de l’any passat.
El tren ja ha absorbit una part dels passatgers del corredor. Amb els 4,4 milions amb què ha tancat el 2019, va superar de llarg els 2,5 del pont aeri. El tren s’emporta el 64% del pastís però l’avió encara reté el 36%.
Notícies relacionadesAl contrari del que apunten fonts d’AENA, l’AVE podria absorbir sense problemes tots els passatgers aeris. Amb la reestructuració del servei de Renfe i l’entrada de nous operadors a primers de l’any que ve, la capacitat del corredor ferroviari augmentarà un 60%, segons Adif. Els actuals 4,4 milions de passatgers podrien pujar fins a set sense problemes.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos