EMERGÈNCIA CLIMÀTICA

El pont aeri emet el mateix que 250.000 cotxes

Amb 2,57 milions de passatgers, l'avió encara reté el 36% dels viatgers del corredor davant el 64% de l'AVE

zentauroepp241528 madrid  16 4  1999  macro  transporte  aereo   interior de u190316180635

zentauroepp241528 madrid 16 4 1999 macro transporte aereo interior de u190316180635 / DAVID CASTRO

1
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró Luis Benavides

Si la connexió aèria Madrid – Barcelona se suprimís, com proposa Ada Colau, deixarien d’emetre’s a l’atmosfera 363.000 tones a l’any de diòxid de carboni (CO2 el principal gas amb efecte d’hivernacle.

¿És molt o és poc? No està gens malament si es compara amb el sector de l’automòbil. La quantitat equival a les emissions anuals de 242.000 cotxes nous. Seria com si aquesta quantitat de vehicles deixessin de circular, desapareguessin del mapa.

Restar els vols de connexió

La xifra admet, no obstant, diversos matisos. El principal és el que han esgrimit les aerolínies. «La majoria dels vols entre Madrid i Barcelona són connexions de vols de llarg i mitjà recorregut i no poden suprimir-se si l’AVE no arriba als dos aeroports i els passatgers no poden embarcar les maletes, diguem a Barcelona, i després recollir-les ja al destí, ja sigui Buenos Aires, Mèxic o qualsevol altre», ha argumentat Javier Gándara, president de l’Associació de Línies Aèries (ALA).

A Madrid sí que està previst crear aquesta connexió intermodal però a Barcelona encara no. Conscients d’això, fonts de la regidoria d’Ecologia han assegurat que la proposta municipal només inclou ara per ara la supressió dels vols que tenen exclusivament origen i destí a les dues capitals. De la xifra de CO2 que estalviaria la mesura municipal caldria restar, per tant, la dels vols de connexió, el percentatge dels quals cap dels operadors ha volgut facilitar. El càlcul aproximat és que són més de la meitat però no han precisat més.

Les emissions del transport alternatiu, l’AVE, són zero, ja que es proveeix amb electricitat d’origen exclusivament renovable des de l’any passat.

El tren ja ha absorbit una part dels passatgers del corredor. Amb els 4,4 milions amb què ha tancat el 2019, va superar de llarg els 2,5 del pont aeri. El tren s’emporta el 64% del pastís però l’avió encara reté el 36%.

Notícies relacionades

Al contrari del que apunten fonts d’AENA, l’AVE podria absorbir sense problemes tots els passatgers aeris. Amb la reestructuració del servei de Renfe i l’entrada de nous operadors a primers de l’any que ve, la capacitat del corredor ferroviari augmentarà un 60%, segons Adif. Els actuals 4,4 milions de passatgers podrien pujar fins a set sense problemes.