Els desastres climàtics desplacen 20 milions de persones a l'any, segons Oxfam
L'augment d'aquests fenòmens ha provocat que sigui «tres vegades més probable» que es vegin forçades a deixar la seva llar per ciclons, inundacions o incendis forestals que per conflictes

afp 1g07pl /
Els desastres provocats per l’emergència climàticas’han convertit en la principal causa de desplaçament intern a escala mundial al llarg de l’última dècada i han obligat més de 20 milions de persones a abandonar les seves llars cada any, va alertar aquest dilluns Oxfam.
L’organització va presentar l’informe ‘Obligades a abandonar les seves llars’ coincidint amb la Conferència de les Nacions Unides sobre el Clima, que s’inaugura a Madrid i que fins al dia 13 abordarà qüestions com el recolzament financer a les comunitats, incloses les desplaçades, afectades per la crisi climàtica.
La força de la naturalesa
El document d’Oxfam va advertir que actualment és «tres vegades més probable que algú es vegi forçat a deixar la seva llar per ciclons, inundacions o incendis forestals que per conflictes, i fins a set vegades més que per terratrèmols o erupcions volcàniques».
Segons l’oenagé, que ha analitzat les dades del 2008 al 2018, Espanya és el tercer país d’Europa, després de la República Txeca i Grècia, amb més risc que la seva població es vegi forçada a moure’s arran de desastres generats pel clima.
En especial, va destacar Oxfam, els més vulnerables a aquest possible desplaçament són els ciutadans de països pobres, que, malgrat ser «qui menys han contribuït a la contaminació provocada pel CO2, són els que es troben en situació de més risc».
Els països pobres pateixen més
D’acord amb l’organització, l’impacte que la crisi climàtica té al món és desigual i la població de països de renda mitjana-baixa i baixa, com l’Índia, Nigèria i Bolívia, té quatre vegades més possibilitats de veure’s obligada a desplaçar-se a conseqüència de les catàstrofes que les persones que viuen en països rics com els Estats Units.
A més, set dels deu països on hi ha més risc de moviment intern com a conseqüència delsfenòmens meteorològics extrems són petits Estats insulars en desenvolupament.
Notícies relacionades«Entre el 2008 i el 2018, de mitjana, prop del 5 % de la població de Cuba, Dominica i Tuvalu es va veure obligada a desplaçar-se cada any com a conseqüència de condicions meteorològiques extremes, la qual cosa equival a gairebé la meitat de la població de Madrid», va assenyalar Oxfam, que va afegir que les seves emissions per càpita suposen «un terç de les dels països d’elevats ingressos».
El director executiu interí d’Oxfam Internacional, José María Vera, va afirmar que són les persones «més pobres dels països més pobres que paguen el preu més alt». Està previst que en la conferència del clima, l’ONU acabi la primera revisió del Mecanisme Internacional de Varsòvia per a les Pèrdues i els Danys, i que els països en desenvolupament «pressionin a favor de la creació d’un nou fons que ajudi les comunitats a recuperar-se i reconstruir-se després d’emergències climàtiques».
- Antic institut B-9 Albiol seguirà endavant amb el desallotjament del gran assentament de Badalona amb tuberculosi, ja que els casos «no són contagiosos»
- Violència política als EUA Detingut el presumpte assassí de Charlie Kirk, un jove de 22 anys de Utah
- Innovació residencial Així és la casa de dues plantes d’Amazon: una llar amb tot inclòs i per menys de 25.000 euros
- Assetjament escolar "A 5è de Primària el nostre fill ens va dir que volia tirar-se a la carretera perquè no volia tornar a l'escola"
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Estudi de l’Institut de Salut Carlos III El soroll és el contaminant que més afecta els nens: els experts apressen a limitar el trànsit al voltant de les escoles
- ACTUALITAT BLAUGRANA Tractament conservador per al genoll de Gavi, de moment
- Violència política als EUA Detingut el presumpte assassí de Charlie Kirk, un jove de 22 anys de Utah
- Trànsit aeri Barcelona-el Prat firma el millor estiu de la seva història amb més de 16,5 milions de passatgers entre el juny i l’agost