Anar al contingut

REACCIONS A L'ENTREVISTA A LA MINISTRA DE MEDI AMBIENT

Els fabricants oferiran a Ribera cofinançar els ajuts al cotxe elèctric

La indústria del sector ja va aportar als plans Pive la meitat de les subvencions a la compra

La plataforma d'afectats del Castor demana un calendari urgent de tancament definitiu

Manuel Vilaseró

Els fabricants oferiran a Ribera cofinançar els ajuts al cotxe elèctric

DAVID CASTRO

Les explicacions del Govern després de l’anunci del final del dièsel i la gasolina el 2040, l’última en l’entrevista publicada per EL PERIÓDICO a la ministra Teresa Ribera, semblen haver tingut un efecte balsàmic en la indústria de l’automòbil. Fonts de la patronal ANFAC han mostrat fins i tot la seva disposició a participar en el finançament dels plans d’ajuda al vehicle elèctric anunciades com a imminents per la titular de Transició Ecològica o altres que puguin pactar-se.

Les esmentades fonts no han volgut entrar en altres qüestions que planteja Ribera perquè creuen que han de ser objecte de les trobades a celebrar pròximament, però sí que han volgut assenyalar, que, igual com van participar en la financió dels plans d’ajuda a la compra establerts per l’anterior Govern estan disposats a sumar-s’hi també ara.

I la seva aportació no va ser llavors menor. En l’últim pla Pive, finalitzat el juliol del 2016 el finançament va ser a parts iguals. 1.200 milions a càrrec de l’Administració i uns altres 1.200 a càrrec de les marques. Ribera va explicar com a França i Alemanya la indústria està col·laborant econòmicament en els plans en marxa. 

També va explicar a aquest diari que en les pròximes setmanes s’activarà un pressupost de com a mínim 50 milions d’euros per subvencionar la compra de turismes, autobusos, bicicletes i patinets elèctrics. Una quantitat encara petita perquè procedeix dels pressupostos aprovats per l’Executiu presidit per Mariano Rajoy, però que hauria d’augmentar als pròxims exercicis i ser continuada en el temps, segons la ministra.

Fer els deures

El president de la patronal dels importadors d’automòbils ANIACAM, Germán López Madrid, creu que la ministra “explica molt bé en l’entrevista” que amb l’esborrany de treball de la llei de Canvi Climàtic es tractava d’“enviar un avís del que passarà dins de 20 o 30 anys perquè tothom faci els deures, tant el sector com les Administracions”.

López Madrid reconeix que a Espanya queda molt per fer i cal fer-ho ràpid. Està convençut que en tres o quatre anys, amb l’arribada d’una nova generació de bateries amb més autonomia i menys temps de recàrrega començarà el gran enlairament del vehicle elèctric. “Com diu la ministra, els acords de París es van firmar per complir-los”, remarca.

El magatzem de gas

L’altre anunci de Ribera, que descarta per complet la utilització del magatzem de gas Castor en el futur, ha sigut vista positivament pel partit més actiu en aquest tema al Congrés, ERC, que reclama anar més enllà. El seu diputat Jordi Salvador li demana “la màxima transparència” perquè es pugui debatre tècnicament, amb els estudis sobre la taula, com es desmantellarà o taparà definitivament (les dues opcions que contempla Ribera) la instal·lació.

També creu que la decisió s’hauria de prendre com més aviat millor perquè com més es retardi més car sortirà. El catedràtic Josep Giner va explicar en la comissió d’investigació del Castor al Parlament que el segellament dels pous no presenta una gran complexitat.

El president de l’associació d’afectats per la Plataforma Castor, Joan Ferrando, per la seva part creu que és urgent també que es fixi un calendari de desactivació definitiva del magatzem.

Tots dos, polític i activista, creuen necessari que el Govern aporti tota la documentació necessària per aclarir les responsabilitat del fiasco tècnic i el ‘pelotazo’ que va suposar l’operació duta a terme davant de la costa de Tarragona i que va causar una sèrie reiterada de terratrèmols.