SANITAT ANIMAL
Agricultura ordena el sacrifici de sis granges d'ànecs més per grip aviària
Les explotacions afectades van rebre animals contagiats del focus inicial de Sant Gregori
Més de 230 empreses situades en els perímetres de protecció han quedat immobilitzades

/
El Departament d'Agricultura i Ramaderia de la Generalitat ha ordenat el sacrifici d'uns 7.000 ànecs de sis granges avícoles més, cinc a la província de Lleida i una a la de Barcelona, que van rebre animals procedents de l'explotació de Sant Gregori dies abans que el primer focus de grip aviària fos declarat oficialment. Es tracta, per tant, del "mateix brot", insisteixen fonts de la conselleria.
La decisió s'ha pres, explica Agricultura, després que s'hagi confirmat que el focus d'influença aviària del tipus H5N8 detectat a la granja de Sant Gregori "és d'alta patogenicitat" (es transmet de forma molt agressiva entre les aus) i de detectar la presència del mateix virus en aquelles granges. El sacrifici és una de les mesures de seguretat previstes en el pla d'emergència davant un focus d'influença aviària.
Les noves granges afectades són als municipis de Vilallonga de Ter, amb un cens de 500 ànecs, Vilopriu (177 ànecs), Fontanilles (5.600 ànecs), Bescanó (450 ànecs), la Cellera de Ter (190 ànecs) i Lliçà d'Amunt (380 ànecs). A més, per principi de màxima precaució, s'ha tractat com a focus una explotació de Sant Aniol de Finestres que quan va ser inspeccionada ja havia sacrificat tots els seus animals.
Els ànecs arribaven a aquestes granges des de Sant Gregori, on havien crescut des de la infància, per acabar allà el cicle d'alimentació abans de ser sacrificats per a l'obtenció de fuagràs. La conselleria recorda que la traçabilitat dels animals -els moviments des del naixement fins al sacrifici- no s'ha perdut mai.
PERÍMETRES DE PROTECCIÓ
A més, s'han immobilitzat totes les granges d'aus que hi ha en un radi de tres quilòmetres al voltant de cada una de les explotacions on s'han detectat focus, i s'ha restringit el moviment de les explotacions avícoles en un radi de 10 quilòmetres. Aquestes mesures afecten un total de 237 explotacions d'aus de corral comercials i a prop d'un miler de granges d'autoconsum.
Des dels serveis veterinaris oficials i les oficines comarcals del Departament d'Agricultura es donarà tota la informació i assessorament a les explotacions afectades i es faran tots els controls previstos al Pla d'emergència.
Avui dia, la influença aviària a Catalunya, subratlla la conselleria en una nota informativa, "està acotada a les granges d'ànecs que han tingut relació amb l'explotació focus, i sobre aquestes s'està actuant amb la màxima celeritat per erradicar els focus i minimitzar els riscos de propagació".
Notícies relacionades
Des d'Agricultura es vol recordar que l'episodi és un problema exclusivament de sanitat animal, "ja que la influença aviària és una malaltia que afecta les aus i el subtipus H5N8 no es transmet als humans".
Des del 28 d'octubre del 2016 fins ara s'han notificat a Europa 781 focus d'influença aviària d'alta patogenicitat en aus domèstiques, 38 en aus captives i 972 en aus salvatges.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Iniciativa. Proposta des de l’alcaldia Collboni demana a 31 alcaldes suport a la llengua
- Cas Koldo L’UCO demana a Interior que l’informi de les visites a Cerdán a la presó
- Esmorzar de ‘Faro de Vigo’ i EL PERIÓDICO Illa: "No volem privilegis, amb la nostra proposta tots guanyen"
- Alcalde de Vigo Caballero: "Amb Illa veig Catalunya i veig Espanya"
- El president demana un debat "racional" sobre finançament