Mataró vol que la Generalitat creïi dos nous instituts escola a Rocafonda i Cerdanyola

La regidoria d'Educació intenta així acabar tant amb la falta de demanda de P3 a alguns centres com amb l'increment constant a Secundària

miquel-angel-vadell

miquel-angel-vadell

3
Es llegeix en minuts
JOAN SALICRÚ / MATARÓ

Mataró no pot permetre's més improvisacions en política educativa. I la Generalitat ha de decidir si prioritza la construcció d'Instituts-Escola als barris de Cerdanyola i Rocafonda, com vol l'Ajuntament, o de l'institut de FP a la zona del Rengle, com sembla ser la voluntat del Departament d'Ensenyament.

Aquesta és la postura del Departament d'Educació de l'Ajuntament de Mataró que veu com, un mes abans de l'inici de les preinscripcions escolars, segueix sense resoldre's la situació de falta de places a Secundària per a l'any que ve, que aquest curs ja obliga a impartir classe en quatre barracons. Una situació que s'agreujarà els cursos posteriors.

A Mataró, com en moltes altres ciutats, el repunt de natalitat de l'any 2000 fa que els propers cursos els centres de Secundària estiguin pràcticament col·lapsats: en els propers cursos caldrien fins a sis noves línies.

Però a més, a la capital del Maresme es dona la circumstància que els centres d'Educació Infantil dels barris amb més immigració -Rocafonda i Cerdanyola-, no omplen les places que ofereixen.

Davant aquesta situació, el regidor Miquel Àngel Vadell abandera des de fa un any la idea de construir dos Instituts-Escoles a la ciutat, en cadascun d'aquests barris, en un format que a Catalunya ja compta amb vint centres funcionant -aquest any se'n van obrir dos de nous.

El que proposa la regidoria d'Educació és mancomunar els esforços de tres escoles a Rocafonda -Vista Alegre, Rocafonda i Àngela Bransuela- i tres més a Cerdanyola -Tomàs Viñas, Josep Montserrat i Peramàs- de forma que acabin actuant conjuntament després d'un període d'adaptació i que aules buides dels grups de P-3 que es vagin tancant siguin ocupats per aules d'ESO, que és el que cal.

Físicament hi hauria un centre –Tomàs Viñas a Cerdanyola i Àngela Bransuela a Rocafonda- que es convertiria en l'institut-escola, però la filosofia va una mica més enllà i mira d'ajudar els altres dos centres, amb poca demanda per part dels pares.

Segons Miquel Àngel Vadell, la creació d'instituts-escola en aquests barris suposaria que nens i nenes podran escolaritzar-se allà dels 3 als 16 anys "de forma que podríem ‘competir’ amb l'oferta de les concertades, ja que el poder estar tant de temps allà és un dels avantatges d'aquests centres”. 

Si bé a Cerdanyola, a nivell d'AMPES de les escoles, sembla que la proposta sí hi ha calat, a Rocafonda l'associació de veïns ha mostrat la seva alarma per les conseqüències de la proposta.

LA GENERALITAT REDREDA LA POSSIBILITAT DELS INSTITUTS-ESCOLA

Malgrat que en alguns moments el Departament ha estat "en sintonia" del que proposa l'Ajuntament, just aquesta setmana la delegada d'Ensenyament al Maresme-Vallès Oriental, Carmina Pinya, refredava aquesta possibilitat en declaracions al diari digital totmataro.cat: "Construir nous projectes pedagògics reclama temps i treballar junts entre comunitat educativa, Ajuntament i Departament". Pinya sortia al pas d'aquesta forma i assegurava que el nou sistema podria aparcar-se de cara al curs vinent. 

Unes declaracions que arriben hores abans que l'alcalde de Mataró, David Bote, i el regidor Vadell es reuneixin a Barcelona amb el responsable de centres del Departament d’Ensenyament, Lluís Baulenas, aquest mateix dijous.

Llavors, com pensa resoldre la Generalitat la falta de places de Secundària, que és el problema més urgent? A llarg termini, la Generalitat vol buidar les parts de FP dels instituts de Secundària de la ciutat i traslladar tots aquests estudiants a un nou Institut de FP al parc tecnològic Tecnocampus, del qual encara no hi ha un projecte presentat.

I de forma més puntual, la falta d'espai als centres de Secundària, es resoldria -per tal d'evitar la instal·lació de més barracons- amb el mètode de les "extensions": utilitzar espais buits d'escoles de Primària perquè es facin allà classes, però desconnectades del centre on es farien.

POLÈMICA PER LA LÍNEA ÚNICA AL NOU ANGELETA FERRER

Notícies relacionades

Un altre punt de discòrdia amb la Generalitat és que aquesta vol dotar el nou edifici d'Angeleta Ferrer, fins ara a la Plaça de Cuba i provisionalment compartint espai amb l'escola Torre Llauder, d'una sola línia quan l'escola arrencarà el curs vinent a les noves instal·lacions situades entre els carrers Churruca i Lepant. “No hi ha places d'escola pública al centre de la ciutat, per això l'hem reclamat tant. I ara que tindrem un nou centre, volen només dotar-lo d'una línia”, es queixa el regidor Vadell.

 Més notícies de Mataró