El que val Europa
Imagen ilustrativa de pasaportes en la zona Schengen /
S’obre una nova etapa a la UE i ens toca pensar què volem ser. Mai com ara la llista d’amenaces al Vell Continent havia sigut tan llarga. La nostra seguretat està compromesa a Ucraïna i no s’hi intueix el final. La nostra política exterior és irrellevant per intentar frenar l’escalada bèl·lica al Pròxim Orient, amb un nou focus a Síria on no es va tancar la guerra. I no tot ve de fora: la nostra democràcia està amenaçada per l’ascens de moviments ultranacionalistes, alguns obertament prorussos, com apunta el vot a Romania, pendents de saber si un jutjat pot anul·lar la primera volta per frau.
El nostre espai lliure de fronteres, com estipulava l’Acord de Schengen, està trencat pel temor del nord a l’arribada d’immigrants des dels països mediterranis i la nostra economia tremola amb les mesures aranzelàries, que podrien obrir una guerra comercial tancant-nos mercats on fins ara competia el millor dels nostres productes. El pitjor de tot això és que, a més, estem sols. Amb la Casa Blanca en mans de Trump, l’aliança atlàntica és poc més que una il·lusió del passat. No podem comptar amb ell i el multilateralisme, pel que sempre hem apostat, està en hores baixes, perquè tots els països grans, des de l’Índia de Narendra Modi i la Xina de Xi Jinping fins al nou gabinet americà, estan en el "nosaltres primer".
Notícies relacionades¿Podem continuar confiant en un espai segur, de llibertats sòlides i d’economia avançada? Cap dels reptes globals, des de les crisis econòmiques fins a les pandèmies, des del canvi climàtic fins a les migracions, tenen solució en un món unilateral.
La UE entra en una nova etapa, amb nova Comissió. La responsabilitat que li correspon no és menor. Caldrà defensar-se, sí, però també posar en valor una manera d’entendre el món molt allunyada de l’autoritarisme que ve. La UE es va construir sobre la base d’uns valors de pau i cooperació entre països diferents. Tot i que sigui com a trinxera, és hora de defensar el que val Europa, dins i fora.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Crisi ramadera Confirmat un nou cas de pesta porcina a Catalunya, que eleva a 27 el nombre de senglars infectats
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
