Els drets reproductius
El Suprem dels EUA decideix no restringir la píndola abortiva
Set dels nou magistrats són escèptics davant una demanda contra la FDA

El mateix Tribunal Suprem dels Estats Units que va derogar el juny del 2022 la protecció constitucional al dret a l’avortament i va tornar la seva regulació als estats, portant el país a una regressió en els drets reproductius que s’ha plasmat en prohibicions gairebé totals en 14 estats i dures restriccions en una desena més, va donar ahir senyals que rebutjarà els intents de restringir l’accés a la mifepristona. Aquest és el medicament que, combinat amb el misoprostol, es fa servir en gairebé dos terços de les interrupcions de l’embaràs al país i que més de 100 estudis han demostrat que és segur.
Aquests senyals van arribar en una audiència que se centrava en la demanda que van iniciar a Texas contra l’agència del medicament nord-americà (FDA per les seves sigles en anglès) un grup de metges antiavortistes. Aquest grup, l’Aliança per a la Medicina Hipocràtica, va denunciar a finals del 2022 la FDA afirmant que l’agència havia relaxat a partir del 2016 de manera il·legal les regulacions per a l’accés al fàrmac, al qual va donar llum verda el 2000, sense considerar qüestions de seguretat i riscos per a les pacients.
Concretament, la FDA, que inicialment havia aprovat el seu ús només en les set primeres setmanes de gestació (un termini de temps en què moltes dones encara no saben que estan embarassades), va ampliar el període fins a les 10 setmanes.
També va reduir de tres a una el número de visites que feien falta per aconseguir la recepta i va permetre que la receptessin no només doctors, sinó també altres figures del personal mèdic. El 2021, enmig de la pandèmia, va facilitar-ne encara més l’accés al permetre la recepta per telemedicina i enviar les píndoles per correu (una opció que ara és vital als estats que han prohibit l’avortament, inclòs el que es realitza amb aquests medicaments).
Escepticisme generalitzat
Al llarg de les gairebé dues hores de vista ahir, set dels nou jutges de l’alt tribunal, inclosos els tres conservadors nomenats per Donald Trump i el també conservador president, John Roberts, van expressar escepticisme que l’associació de metges antiavortistes, que va ser representada legalment pel potent grup cristià Aliança en Defensa de la Llibertat, pugui demostrar que es veuria afectada directament per la regulació de la FDA. D’aquesta manera, qüestionen que aquest grup tingui legitimitat per presentar la demanda.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La T.I.A contra el narcotràfic L’as a la màniga d’Ibáñez: arriba l’últim Mortadel·lo, un còmic inèdit i ‘perdut’ des de fa 10 anys
- Compte enrere en el sector bancari El mercat augura que el BBVA es quedarà entre el 30% i el 50% en l’opa
- Sector bancari El món empresarial català conté la respiració davant el final de l’opa
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- ¿Ningú vol dimissions?
- El Govern es desvincula per complet d’Ábalos
- Tempesta judicial i política Una empresa de Panamà demana cita a Ábalos per expandir negoci
- Tempesta judicial i política L’empresària que va assegurar haver portat efectiu a Ferraz es reafirma
- context Corruptes i corromputs
- Regals, viatges i pensions alimentàries