Nova regulació
La Unió Europea prohibirà la publicitat política estrangera per frenar la ingerència en les seves eleccions

La Unió Europea (UE) busca fórmules per limitar la ingerència estrangera. Els Vint-i-set i el Parlament Europeu van arribar a un acord a última hora de dilluns per crear un nou reglament que regularà la publicitat política i prohibirà a entitats exteriors patrocinar propaganda als països europeus en els tres mesos anteriors a unes eleccions.
La normativa suposarà noves exigències per a gegants tecnològics com Google o Meta, que hauran d’etiquetar la publicitat política a les seves plataformes per determinar qui i quant va pagar per ella, així com a quins comicis està dirigida. Si no es compleix aquesta exigència de transparència podran ser multades amb fins a un 6% de la seva facturació anual.
«Les noves normes dificultaran que agents estrangers difonguin desinformació i interfereixin en els nostres processos lliures i democràtics», ha explicat l’eurodiputat Sandro Gozi, que ha liderat la posició de l’Eurocambra.
We welcome the political agreement between @EUCouncil and @Europarl_EN on political advertising regulation.
— European Commission (@EU_Commission) 7 de noviembre de 2023
Under these new rules, political adverts will need to be clearly labelled as such and must indicate who paid for them, how much, to which elections, referendum or… pic.twitter.com/WPFfaqJM1B
Noves normes
El reglament aprovat ahir també prohibeix per complet l’ús de dades de menors, així com de dades especialment sensibles com poden ser les que revelen les opinions polítiques, la religió, l’orientació sexual o l’origen ètnic.
A més, limita la segmentació publicitària a tan sols aquelles dades que els usuaris han cedit de manera explícita per a publicitat política. Així, es reforça el dret a la privacitat dels ciutadans de la UE, un moviment que no obstant suposa un torpede al model de grans plataformes com Facebook o Instagram.
Notícies relacionadesEl pacte entre el Consell Europeu i l’Europarlament també inclou la creació d’un reposador públic d’anuncis en línia que els emmagatzemarà durant un màxim de set anys. Això permetrà a investigadors acadèmics accedir a aquesta informació per estudiar els mecanismes de la propaganda política a internet.
Aquesta sèrie de normes començaran a aplicar-se 18 mesos després de l’entrada en vigor del reglament, el 2025. A la pràctica, això significa que no serviran per frenar possibles ingerències externes de cara a les eleccions al Parlament Europeu, que se celebraran del 6 al 9 de juny de l’any vinent.
- Montse Tomé, sota sospita
- Aquest estiu Les pluges treuen els escarabats i les rates de les clavegueres: «No sabem si n’hi ha més, però sí que surten per l’‘efecte desallotjament’ de l’aigua»
- Successos Dues germanes detingudes a Barcelona per estafar 524.000 euros a l’àvia que cuidaven i gastar-s’ho en operacions estètiques
- CONVALESCÈNCIA INCERTA Ter Stegen surt de l’operació a l’esquena sense pronòstic de baixa
- Sisme Un terratrèmol de magnitud 8,8 a l’est de Rússia desencadena alertes de tsunami a diversos països del Pacífic
- Programa Habitar B! El Govern resol els set primers concursos per aixecar nou promocions de lloguer assequible a Barcelona
- Una estatunidenca al·lucina amb la infància dels nens a Espanya
- FUTBOL Carles Pérez, exjugador del Barça, hospitalitzat després de ser mossegat per un gos als genitals
- Arxivada la denúncia Antifrau avala la compra de la Casa Orsola i descarta irregularitats
- UNA ALTRA PALANCA El Barça anuncia un acord amb el Congo per promoure "la cultura i la innovació esportiva" al país