Moviment feminista
¿Qui és Armita Geravand, l’adolescent iraniana amb «mort cerebral» per portar malament el vel?
El moviment feminista ha sigut necessari en totes les èpoques i països per garantir els drets de les dones. L’accés del gènere femení a l’educació i la possibilitat de votar no va arribar per atzar a Europa. Però els riscos no són els mateixos a tot arreu. És el cas de l’adolescent iraniana Armita Geravand, de 16 anys, que està en «mort cerebral» després de l’atac de la policia per no portar ben posat el vel.
Armita Geravand va ser ingressada a primers d’octubre després d’anar amb el metro de Teheran amb el vel mal posat. Els mitjans de comunicació iranians van comunicar que «s’havia desmaiat», tot i que després van revelar que una empenta de la policia li havia causat una ruptura de crani.
Va resultar ferida d’aquesta presumpta trobada amb les autoritats iranianes per violar la llei del ‘hijab’. 21 dies després, els metges han confirmat la seva «mort cerebral» després del coma.
El precedent de Masha Amini
13 mesos abans, ja hi va haver un cas idèntic. Masha Amini va morir fa un any, també per un suposat desmai i va causar l’onada de protestes més sonades al país. La jove de 22 anys va ser detinguda per les autoritats iranianes per portar malament el vel durant un viatge amb la seva família a Teheran. I va morir sobtadament sota custòdia principal. Segons el govern, un desmai la va deixar en coma, un argument que van desmentir diversos metges del país.
Aquest «assassinat» va desencadenar en els dies posteriors amb manifestacions arreu del país, organitzades pel moviment feminista iranià. Sota el lema ‘Dona, vida i llibertat’, centenars de dones van cremar els seus ‘hijab’ i es van tallar els cabells durant les manifestacions. Fins i tot han rebut el premi Sàkharov de la Unió Europea a la Llibertat de Consciència
Ara dues periodistes iranianes han sigut condemnades per haver contribuït a fer pública la mort sota custòdia policial d’Amini. Les periodistes Elaheh Mohammadi i Niloufar Hamedi tenen una sentència de sis i set anys de presó.
- Complexitat a les aules L’escola catalana té només un educador o integrador social per cada 1.000 alumnes vulnerables
- La cuina d’una obra mestra Rosalía, una cap que sap escoltar
- Inversió estratègica de futur Catalunya es postula com a pol industrial i tecnològic de referència en defensa
- Més de 300 subinspectors dels Mossos no treballaran demà
- "Entro i surto quan em ve de gust"
- Imprudència mèdica Condemnats a penes de presó dos metges que es van deixar una tovallola a l’abdomen d’una pacient
- FISCALITAT Hisenda ajorna Verifactu fins al 2027 i dona un respir a més de 3,5 milions de pimes i autònoms
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: El relat de Pedro Sánchez
- Després de la picada d’ullet del president Junts manté el veto al Govern i desconfia de les promeses de Sánchez: «No cola»
- Malalties respiratòries La grip dobla la incidència estimada de la setmana anterior i ja supera el nivell moderat de transmissió
