Reconeixement
Angela Merkel, guardonada amb el premi de la Pau de la Unesco
La directora general de l’organisme, Audrey Azoulay, va lloar les decisions de l’excancellera sobre acollida de refugiats com a recordatori que aquesta qüestió «és un desafiament primordial»

L’excancellera alemanya Angela Merkel ha sigut guardonada amb el premi de la Pau Félix Houphouët-Boigny de la Unesco en reconeixement a la seva acció d’acollida de refugiats, segons va indicar aquest organisme especialitzat de l’ONU en un comunicat.
«Tot el jurat es va sentir commogut per la seva decisió valenta, presa el 2015, d’acollir més d’1,2 milions de refugiats de Síria, l’Iraq, l’Afganistan i Eritrea. És una lliçó que llega a la història», va destacar el premi Nobel de la Pau del 2018 Denis Mukwege al comunicat de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco).
La directora general, Audrey Azoulay, va lloar aquesta decisió de Merkel com a recordatori que l’«acollida de migrants i refugiats és un desafiament primordial».
«El sofriment és universal, les solucions al sofriment han de ser també universals. La construcció de la pau també consisteix a obrir les portes als qui pateixen», va afegir Azoulay.
Merkel, que va ser cancellera d’Alemanya entre el 2005 i el 2021, va impulsar el 2015 algunes de les polítiques europees que en la crisi migratòria del 2015 a Europa van facilitar l’acollida de milions de refugiats, 900.000 a Alemanya només el 2015.
Però aquestes mesures controvertides van ser molt criticades en alguns sectors de la política alemanya, especialment a l’extrema dreta, quan alguns refugiats o sol·licitants d’asil es van veure implicats en delictes molt sonats, com les agressions sexuals de la nit de Cap d’Any a diverses ciutats alemanyes.
El jurat, compost també per l’ex director gerent de l’FMI Michel Camdessus, l’escriptor colombià Santiago Gamboa Samper, l’astronauta Thomas Pesquet, l’actor nord-americà Forest Whitaker i l’ambaixadora de bona voluntat de la Unesco Hayat Sindi, va concedir, a més, una menció especial a Julienne Lusenge pel seu compromís amb les víctimes de la violència sexual.
A Lusenge, activisita congolesa, se la coneix per la seva feina a Kivu Nord, a la República Democràtica del Congo, on ha denunciat l’ús de la violació com a arma de guerra. És una de les personalitats més involucrades en la defensa dels drets de les dones.
Aquest premi, la data d’entrega del qual encara no ha sigut anunciada, es va crear el 1989 per honrar anualment les persones, institucions i organismes privats o públics que han aportat una contribució significativa a la promoció i manteniment de la pau.
S’ha atorgat en altres edicions a personalitats reconegudes com ara Nelson Mandela i Jimmy Carter.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Per unanimitat Barcelona retira la medalla d'honor al mèrit a Rosa Peral
- Administració pública Un tribunal anul·la l’elecció d’un alt càrrec per mèrits sobrevalorats
- Salut Mental i Joves (II) Josep Matalí, Sant Joan de Déu: "Hem de capacitar-nos per donar un major acompanyament emocional als joves"
- Els premis Barceloní i Barcelonina de l’Any obren les festes de la Mercè
- La festa major de Barcelona Una capital que es reivindica "viva"
- Petons, nervis i la cita més críptica de Julio Camba
- Javier Moll. President de Prensa Ibérica "Representen l’amor per la ciutat"