Tensió a l’Àfrica
El primer ministre del Sudan està «custodiat» a casa seva
L’Exèrcit reprimeix els ciutadans que han sortit al carrer contra el cop d’Estat

El primer ministre sudanès Abdala Hamdok, en parador desconegut des del cop d’Estat de dilluns, ha sigut portat a casa seva i està sota «estreta vigilància» mentre als carrers els ciutadans es manifesten, reprimits per gasos lacrimògens i foc real, contra el cop. Almenys quatre persones han mort.
Des del seu domicili, Hamdok va mantenir una conversa telefònica amb el cap de la diplomàcia nord-americana, Antony Blinken, que va demanar als militars que «alliberin tots els líders civils i garanteixin la seva seguretat», segons va indicar el departament d’Estat dels EUA.
L’Exèrcit, liderat pel general Abdel Fattah al-Burhan, va declarar dissolts dilluns els òrgans de Govern de la transició que havien de conduir al país a unes eleccions lliures el 2023.
El primer ministre i la seva dona van ser arrestats dilluns, però davant la pressió i la condemna internacionals van ser tornats a la casa seva dimarts a la nit sota «estreta vigilància», segons va indicar l’oficina del dirigent civil. En el seu comunicat, l’oficina recorda que «diversos ministres i dirigents polítics continuen arrestats en llocs desconeguts».
El Consell de Seguretat de l’ONU es reunia dimarts a la tarda a porta tancada per abordar la situació al Sudan, tot i que, segons una font diplomàtica, els seus integrants van renunciar a denunciar el cop «en els termes més forts».
Contestació als carrers
Milers de sudanesos continuen manifestant-se contra l’Exèrcit a Khartum, bloquejant carrers del centre amb pedres, branques i pneumàtics en flames. Les forces de seguretat estan desplegades amb els seus vehicles blindats en ponts i grans carreteres.
Dilluns, almenys quatre manifestants van morir per les bales «disparades per les forces armades» i 80 més van ser ferits, segons va indicar un sindicat de metges prodemocràcia.
Notícies relacionadesEls manifestants volen «salvar» la «revolució» que va tombar el dictador Omar al-Bashir el 2019, després d’una repressió que va matar més de 250 persones. «No sortirem dels carrers fins que es reinstal·li el Govern civil», va declarar l’AFP Hocham a l’Amin, un enginyer de 32 anys.
L’Associació de Professionals Sudanesos, un paraigua de sindicats que va participar en les protestes contra Al-Bashir, va assegurar que la violència contra els manifestants està augmentant.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?