Marca el final de l’era Merkel

Laura Galmes, una espanyola darrere de la recepta de l’èxit de l’SPD alemany

Aquesta mallorquina ha format part de l’equip que ha rellançat els socialdemòcrates

Laura Galmes, una espanyola darrere de la recepta de l’èxit de l’SPD alemany

DM

2
Es llegeix en minuts

«Contra tot pronòstic, hem guanyat». La mallorquina Laura Galmés Schwarz ha format part de l’equip que ha aconseguit rellançar amb una campanya moderna i cridanera a l’SPD, la formació socialdemòcrata alemanya que ha aconseguit els millors resultats del partit en molts anys i que negocia per encapçalar la nova coalició que marca el final de l’era de la cancellera Angela Merkel.

Galmés, que també té nacionalitat alemanya, va ser convidada a participar en la campanya de l’SPD per part de l’agència en què estava a càrrec. «Es va organitzar un equip d’experts per guanyar-la» i ella s’hi va unir com a especialista en brànding. Junts van definir el pla estratègic per a un partit que «fa un any tenia un 15%» de recolzament, abans de la campanya un 13%» i ha aconseguit ser el més votat, vorejant el 26%.

«Necessitaven tornar a redefinir la seva identitat pròpia», explica la mallorquina. L’SPD havia quedat encavalcat per la coalició de la qual formaven part Angela Merkel dirigint el país. «Merkel va aprofitar els assoliments com a propis quan Olaf Scholz, vicecanceller en el govern sortint, havia aconseguit tirar endavant el salari mínim, per exemple, explica la consultora de brànding.

«Ha sigut un gir increïble», continua Galmés. Repassa quina ha sigut la recepta de l’èxit de l’SPD. Per començar detalla el context d’aquestes eleccions, marcades pel final de l’era Merkel i la decisió del CDU de col·locar de candidat Armin Laschet, en lloc de Markus Söder, «que tenia millors cartes per guanyar». Un as dels socialdemòcrates va ser llançar «primer el seu programa», mentre que els conservadors es van esperar a l’estiu, de manera que van deixar passar molts mesos d’incertesa. I a això s’afegeix un enfrontament entre la CDU i Els Verds —«quan dos es barallen guanya el tercer», diu la consultora— i «una mala campanya electora de Laschet».

«Era crucial canviar d’estratègia i redefinir-se per deixar clar els alemanys» per què necessitaven l’SPD. El programa electoral es va llançar a finals del 2020 i Scholz va ser votat «gairebé» de forma unànime, cosa que va mostrar confiança en l’exalcalde d’Hamburg contra el seu contrincant. «Sempre ha mostrat competència i serietat i s’ha mantingut sobirà i tranquil durant la campanya».

També es va llançar un nou eslògan: Soziale Politik für dich (‘Política social per a tu’), «que posa el votant en el centre de la comunicació», un nou estil «cridaner i modern», combinant el vermell amb fotos de «molt caràcter en blanc i negre, i missatges/promeses molt clars i quantificables» sobre el salari mínim o vivenda accessible, entre d’altres. «Si la política fos més transparent evitaríem molts problemes», diu.

Notícies relacionades

La campanya va incloure pancartes a Mallorca per captar alemanys de vacances, animant a vacunar-se per recuperar la normalitat de les vacances.

Laura Galmés, que el 2016 havia col·laborat en una campanya del CDU («no a nivell estratègic») i també al món de l’esport amb la FIFA i la UEFA, diu haver après «moltíssim» formant part de la recepta de l’èxit de l’SPD.