Relacions bilaterals
El rei del Marroc conclou la crisi amb Espanya per obrir una etapa «inèdita»
Assegura que està «compromès en la construcció de relacions sòlides, constructives i equilibrades»

undefined37752621 moroccan king mohamed vi attends the launch of a investment 180822134852 /
El rei del Marroc, Mohamed VI, ha donat per conclosa la crisi diplomàtica oberta amb Espanya i assegura que desitja «inaugurar una etapa inèdita» en les relacions entre els dos països, que s’ha de basar en «la confiança, la transparència, la consideració mútua i el respecte als compromisos». «Amb sincer optimisme, expressem el desig de continuar treballant amb el Govern espanyol i el seu president, Pedro Sánchez, a fi d’inaugurar una etapa inèdita en les relacions entre els nostres dos països», ha afirmat el monarca aquest divendres en el discurs que anualment pronuncia en ocasió de la Revolució del Rei i del Poble.
Mohamed VI va parlar així per primera vegada de la crisi que es va obrir l’abril passat a causa de l’hospitalització a Espanya del líder del Front Polisario, Brahim Gali, i la posterior entrada massiva d’emigrants al maig a la ciutat autònoma espanyola de Ceuta davant la passivitat marroquina. Aquests esdeveniments van desembocar en el distanciament més gran viscut en les relacions entre els dos països des que el Marroc va ocupar l’illot de Perejil el 2002.
Ha sigut, segons ha expressat en el seu discurs el mateix rei marroquí, «una crisi sense precedents que ha sacsejat fortament la confiança mútua i ha plantejat diverses preguntes sobre el seu futur».
Signes d’acostament
Però en les últimes setmanes, i després del cessament de l’exministra d’Exteriors espanyola Arancha González Laya, el Marroc ha donat signes d’acostament, com acceptar la devolució dels centenars de menors que van entrar a Ceuta al maig.
En la seva al·locució, Mohamed VI ha afirmat que des del seu país s’ha treballat amb «la més gran tranquil·litat, total claredat i esperit de responsabilitat» per arribar a una entesa amb Espanya, unes converses de les quals ell mateix, va dir, ha format part. El monarca va seguir «personalment i directament el procés de diàleg, així com el desenvolupament de les converses», que han tingut per objectiu, va remarcar, «no només trobar una sortida a aquesta crisi, sinó també aprofitar l’oportunitat per redefinir les bases i paràmetres que regeixen aquestes relacions».
El Marroc està, segons Mohamed VI, «compromès en la construcció de relacions sòlides, constructives i equilibrades, especialment amb els països veïns» com Espanya. La seva intenció és, ha dit, «enfortir els fonaments clàssics que subjeuen a aquestes relacions, a través d’una entesa conjunta dels interessos dels dos països».
França, sí; Alemanya, no
Notícies relacionadesEl monarca ha tingut també bones paraules per referir-se a les relacions entre el Marroc i França, sustentades, va recordar, pels forts vincles «d’amistat i estima mútua» que l’uneixen amb el seu president, Emmanuel Macron. No s’ha referit, en canvi, a les seves relacions amb Alemanya, país amb el qual el Marroc manté una crisi diplomàtica des del mes de maig passat, quan va cridar a consultes la seva ambaixadora a Berlín i va retreure al seu país la seva «actitud negativa» sobre la qüestió del Sàhara.
Ni tampoc, de manera expressa, a Algèria, el seu veí de l’est i amb el qual també té unes relacions difícils, que han empitjorat des de l’acostament del Marroc a Israel a canvi que els Estats Units reconeguessin la sobirania marroquina sobre el Sàhara Occidental.
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- Investigació oberta Detingut un jove per agressió sexual a una menor tutelada
- Petards de baixa intensitat
- REVETLLA DE SANT JOAN Les coques de Sant Joan desafien la inflació i mantindran preus
- Medi ambient El 73% dels parcs naturals no tenen un pla de protecció
- Drets humans Alliberat Siarguei Tsikhanouski, líder opositor de Bielorússia