Tensió diplomàtica
Marroc, molest per la condemna europea al seu «ús de menors» en la crisi humanitària amb Espanya
El Parlament Europeu votarà aquest dijous un projecte de resolució proposat per Ciutadans que critica les autoritats marroquines
Rabat diu sentir-se «decebut» pel text, que qualifica de maniobra per ocultar l’entrada a Espanya del líder del Front Polisario
Mentre la crisi humanitària continua encallada a la frontera sud d’Espanya, la seva crisi diplomàtica amb el Marroc amenaça d’europeïtzar-se. Aquest dijous el Parlament Europeu votarà un projecte de resolució presentat la setmana passada per Ciutadans titulat ‘Violació de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets del nen i l’ús de menors per les autoritats marroquines en la crisi migratòria de Ceuta’, segons va avançar ‘El Faro de Ceuta’.
Aquesta acusació d’haver instrumentalitzat les vides de centenars de menors per pressionar Madrid ha causat un fort malestar a Rabat. Habib El Malki, president de la Cambra de Representants, ha emès un comunicat en el qual ha assegurat haver-se sentit «sorprès» i «decebut» per aquest projecte de resolució. «Aquesta iniciativa està totalment allunyada de la qualitat de la cooperació entre el Parlament marroquí i el Parlament Europeu», diu la missiva.
«Aquesta iniciativa forma part d’un intent de desviar l’atenció d’una crisi política purament bilateral entre el Marroc i Espanya. Com tothom sap, aquesta crisi no està relacionada amb la migració sinó amb l’entrada fraudulenta a Espanya d’un individu processat per la justícia espanyola per greus delictes contra víctimes espanyoles», afegeix. El text es refereix a l’entrada a Espanya de Brahim Gali, líder del Front Polisario, el moviment d’alliberament nacional del Sàhara Occidental. Després de setmanes de tensió, Gali va abandonar el país dimarts passat, però això no va calmar les aigües als dos costats del Mediterrani.
Europeïtzar la crisi
Notícies relacionadesEl 17 i 18 de maig entorn de 1.500 menors marroquins es van llançar a l’aigua per intentar entrar de forma irregular en territori espanyol, molts amb la permissivitat de les autoritats policials del país africà. Aquest èxode va accentuar la crisi diplomàtica oberta amb Madrid per l’acollida de Gali.
El projecte de resolució impulsat per Ciutadans serà examinat i votat pels europarlamentaris aquest pròxim dijous. Segons va apuntar ‘El Confidencial’, el text també comptaria amb En Marxa, el partit del president francès Emmanuel Macron. El grup liberal Renew Europe compta amb 98 escons dels 705 que hi ha al Parlament Europeu.
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
- Terrorisme Arsen Ostrovsky, advocat israelià: sobreviure a l’atac de Hamàs el 7-O i ara al de la platja d’Austràlia
- Els últims espeternecs de la borrasca Emilia encenen avisos per pluja i tempestes al litoral mediterrani
