TRES ANYS DESPRÉS
Cadena perpètua a cinc civils per l’assassinat de l’ambaixador rus a Turquia
Andrei Kàrlov, ambaixador de Rússia a Turquia, va morir a trets el 19 de desembre del 2016 a la capital turca, en la inauguració d’una exposició d’art
Segons la justícia turca, els condemnats, a més de l’autor dels trets, formaven part de la confraria de Fethullah Gülen, acusada de terrorista per Ankara

Cinc civils han sigut condemnats a cadena perpètua aquest dilluns en relació amb l’assassinat, el desembre del 2016, de l’ambaixador rus a Turquia, Andrei Kàrlov. Segons la justícia turca, els sentenciats van ajudar l’autor material de l’assassinat, Mevlüt Mert Altintas, a infiltrar-se en la policia i serveis secrets turcs per, després, matar el diplomàtic rus.
Altintas, que va disparar per l’esquena a Kàrlov mentre aquest inaugurava una exposició d’art a Ankara, va morir en la mateixa acció, després de ser abatut per la policia. En un primer moment, es va culpar del succés l’antiga Jabhat al-Nusra, organització que ara es diu Hayat Tahrir al-Sham i que era, el 2016, la filial d’Al-Qaida a Síria. En aquell moment, el 2016, les tensions en territori sirià eren altes pel lloc d’Alep i la implicació de l’aviació russa en bombardejos discriminats contra civils.
El tribunal turc, no obstant, no ha apuntat a Al-Qaida com a organització que va estar darrere de l’assassinat de Kàrlov, sinó la confraria del clergue islamista turc Fethullah Gülen, considerat com el líder d’una agrupació criminal i terrorista per Turquia. Ankara també l’anomena com el màxim responsable de l’intent de cop d’Estat de juliol del 2016 —tot just cinc mesos abans de l’assassinat de l’ambaixador rus—. En l’intent van morir 251 civils en mans dels militars sublevats.
«Destrossar les relacions»
Notícies relacionades«Destrossar les relacions»Segons el tribunal turc, el mateix Gülen, que viu exiliat als Estats Units des dels anys noranta, va ser qui va donar llum verda a l’assassinat de Kàrlov. La seva intenció, assegura la justícia turca, era enfangar les relacions entre els presidents rus i turc, Vladímir Putin i Recep Tayyip Erdogan.
«L’única intenció de l’atac era destrossar les relacions entre Turquia i Rússia. A més, també buscaven aixecar la moral dels membres de Fetö [el nom que rep el grup de Gülen a Turquia], i preparar el terreny per al cop d’Estat», diu el tribunal turc, que assegura que l’assassinat havia d’ocórrer abans de l’intent, però que va haver de posposar-se.
- Ciència Un test pioner creat a Catalunya permetrà predir l’Alzheimer
- Querella del PSOE El Suprem nega delicte d’odi a Abascal per proposar penjar Sánchez
- Cristina Maragall: "Prevenir l’Alzheimer és més important que curar-lo"
- El memorial als afusellats del Camp de la Bota arriba amb vuit anys de retard
- L’estació de Liceu recupera l’aspecte original
- Campanya de bany Catalunya tanca l’estiu amb 28 morts i 145 ferits per ofegament en platges, piscines i pantans
- Educació Ni ungles llargues ni faldilles curtes: els codis de vestimenta tornen a l’escola italiana i aixequen crítiques per sexisme
- Reunió del grup parlamentari ERC registra en solitari la llei de l’IRPF acusant Sánchez de «perjudicar» Catalunya i la seva economia
- Benestar ¿Prefereixes quedar-te a casa abans que sortir amb amics? Això diu la psicologia sobre tu
- Tous fitxa la seva nova consellera delegada a Parfois, que deixa les regnes en mans d’un exMango