Crisi a Veneçuela
L'opositor veneçolà Leopoldo López viatja a Espanya després de sortir de l'ambaixada a Caracas
El polític havia sigut condemnat a gairebé catorze anys de presó el 2015 però complia presó domiciliària
López havia participat en el fallit intent de cop d'Estat contra Maduro el 2019

undefined55569300 files in this file photo taken on may 02 2019 venezuelan 201024194829 /
El líder opositor veneçolà Leopoldo López va camí d’Espanya després de sortir de la residència de l’ambaixador espanyol a Caracas, on va estar refugiat durant 18 mesos. «Sí, li confirmo, va deixar l’ambaixada per voluntat pròpia i va sortir de Veneçuela de forma òbviament secreta, clandestina, per la frontera amb Colòmbia», va confirmar el pare de l’opositor, Leopoldo López Gil, que és europarlamentari del Partit Popular. El Govern de Nicolás Maduro no va fer cap comentari al respecte.
López era el principal dirigent de Voluntat Popular (VP), el partit a què també pertany el diputat Juan Guaidó, reconegut pels Estats Units i uns altres 54 governs com a «president encarregat» del país. Va començar a tenir més protagonisme durant les primeres grans protestes contra Maduro durant 2014. Per aquestes manifestacions, que l’oposició més radical va batejar en el seu moment com «la sortida», López va ser condemnat a gairebé catorze anys de presó el 2015 per incitació a la violència. El judici va ser fortament criticat en el seu moment. Després de passar per la presó militar de Ramo Verde, a Caracas, va quedar en arrest domiciliari. A finals d’abril del 2019, López va deixar la seva residència i va acompanyar Guaidó en el fallit intent de cop d’Estat. En virtut d’aquest fracàs es va refugiar a l’ambaixada
No podia demanar asil
López no podia demanar asil perquè la llei espanyola només permet fer-ho en territori nacional, per la qual cosa es mantenia en qualitat d’«hoste» de l’ambaixador Jesús Silva i amb restriccions per a la seva activitat política. En molt comptades ocasions va formular declaracions públiques.
Notícies relacionadesLa sortida del dirigent ve precedida per dos fets que semblen haver accelerat la seva decisió. D’una banda, el Govern espanyol ha posat en marxa el relleu de Silva. Aquest canvi, es va assenyalar al formular l’anunci, no modificaria les condicions en què es trobava López. Però, alhora, la situació política promet nous fronts de tensió. A finals d’agost, Maduro va indultar un centenar de presos opositors en el marc de les negociacions amb la seva ala menys radical i com a suposada moneda de canvi per la seva participació en els comicis parlamentaris del 6 de desembre. Mentre tenien lloc les converses va circular per Caracas el rumor que López seria inclòs entre els beneficiaris de la mesura, cosa que no va passar.
En l’actualitat, Guaidó s’ha llançat amb el suport internacional a boicotejar les eleccions i els sectors que acompanyen Henrique Capriles s’inclinen també a abstenir-se de participar-hi. Aquest rebuig de la cita electoral augura un altre escenari de les disputes i un possible nou enduriment del Palau de Miraflores.
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- S’accelera el desallotjament del bloc Venus de la Mina
- 10 famosos assenyalats
- Cas Koldo Aquestes són les "diferències irreparables" que han motivat el canvi d’advocat d’Ábalos
- ASSEMBLEA DE COMPROMISSARIS BLAUGRANA Laporta presumeix de recuperació econòmica: «Qui no ho vegi és perquè no hi ha més cec que el que no vulgui veure»
- Reforma de la Carta Magna 15 anys de la llei de l’avortament: del ‘no’ del PP a l’intent del PSOE de blindar-la a la Constitució
- París: El robatori d’unes joies que van pertànyer a Napoleó obliga a tancar el museu del Louvre aquest diumenge
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- La comarca de Catalunya on gaudir del silenci de la tardor: ideal per collir bolets i amb una de les majors densitats d’espais naturals