10 d’ag 2020

Anar al contingut

POLÈMICA OBERTA

Anvers retira l'estàtua de Leopold II malmesa en les protestes racials

Bèlgica i el Regne Unit es plantegen la retirada de monuments relacionats amb el colonialisme o l'esclavisme

Agencias

Les estàtues dedicades a personatges amb un passat relacionat amb el racisme estan sent el blanc de les protestes contra la violència racista originades després de l’assassinat de George Lloyd. I han portat les autoritats a plantejar-ne la retirada. A Anvers (Bèlgica), l’ajuntament ha decidit retirar l’estàtua del rei belga Leopold II, que ha sigut objecte d’atacs durant les manifestacions contra el racisme i estudia que passi a formar part d’un museu local.

Segons informa la premsa local, el monument serà portat al museu Middelheim, en principi per ser restaurat, tot i que és possible que es quedi com a part de la col·lecció del museu i que no torni al seu emplaçament a la plaça del mercat d’Ekeren, un barri del nord de la ciutat.

Durant les protestes convocades a Bèlgica per la mort del ciutadà afroamericà George Floyd en mans de la Policia de Minneapolis, l’estàtua del monarca va ser atacada pels manifestants que van llançar pintura vermella per sobre i la van fer malbé amb líquid inflamable, causant una important destrossa a l’efígie. Diumenge passat, la manifestació contra el racisme a Brussel·les també va acabar amb atacs i pintades contra estàtues de Leopoldo II.

La seva figura és al centre del debat sobre la situació racial a Bèlgica, a causa de la seva gestió colonial i per ser considerat el principal responsable del genocidi comès a finals del segle XIX contra la població del Congo.

Enmig del debat racial suscitat per la situació als Estats Units, l’Ajuntament de Brussel·les va anunciar que estudiarà una petició popular que ha obtingut més de 20.000 firmes per retirar les estàtues i bustos del monarca. Les referències al passat colonial estan presents en multitud d’espais públics a Bèlgica. Segons estudis en la matèria, almenys hi ha mig miler d’estàtues, bustos, plaques i noms de carrers relacionats amb la colonització dispersos per tot el país.

Oxford, contra el supremacista Cecil Rhodes

Una situació semblant s’està donant al Regne Unit. Dimarts, milers de persones es van concentrar davant les portes de l’Oriel College, un dels centres educatius de la Universitat d’Oxford, per exigir la retirada de l’estàtua dedicada a un dels personatges més grans de la història colonial britànica, el supremacista Cecil Rhodes (1853-1902).

L’acte als carrers d’Oxford ha sigut secundat per gairebé una trentena de regidors laboristes que van enviar una carta a la Universitat d’Oxford demanant la retirada de l’estàtua, ja que és «incompatible» amb el «compromís de la ciutat amb l’antiracisme».

«La presència d’aquesta estàtua al nostre carrer principal és incompatible amb l’orgullosa herència internacionalista de la nostra ciutat i el seu compromís amb l’antiracisme», diu el text.

Rhodes va ser un empresari i polític del segle XIX que es va fer ric gràcies a l’explotació dels jaciments de diamants a Sud-àfrica. Paradigma del capitalisme colonial africà, va intentar sense èxit construir una línia de ferrocarril des de Ciutat del Cap, a Sud-àfrica, fins al Caire, a Egipte, i va crear el país que després de la seva mort heretaria el seu nom, Rhodèsia, les actuals Zàmbia i Zimbabwe.

Londres estudiarà retirar estàtues

La reivindicació s’ha produït dies després que a Bristol fos llançada al riu una altra estàtua, la del comerciant i traficant d’esclaus Edward Colston. «Ningú sentirà la seva pèrdua», va dir l’alcalde de la ciutat, Mavin Rees, fill d’un immigrant jamaicà. No va ser l’única. Els manifestants a Londres van escriure als peus de l’estàtua de l’antic primer ministre Winston Churchill les paraules «era un racista».

Aquesta situació ha portat l’Ajuntament de Londres i altres consistoris del Regne Unit en mans de laboristes a revisar les estàtues dedicades a comerciants d’esclaus a fi de substituir-les per monuments que reflecteixin la diversitat racial i cultural del país. Aquest dimarts a la capital britànica es va retirar del seu pedestal mitjançant una grua l’estàtua del negrer escocès Robert Milligan, que era al davant del Docklands Museum, a prop del riu Tàmesi, per reflectir «el sentiment de la comunitat», va explicar la Fundació del Canal i el Río.

L’alcalde de Londres, Sadiq Khan, ha anunciat que l’ajuntament crearà una comissió per revisar que els carrers i els monuments reflecteixin la diversitat de la ciutat i retirar els que estiguin relacionats amb l’esclavitud. La Comissió per a la Diversitat en l’Àmbit Públic s’encarregarà de comprovar tots els punts emblemàtics, incloent-hi murals, obres d’art de carrer, noms de carrers, estàtues i altres monuments, per després fer una «sèrie de recomanacions» i establir millors pràctiques.

«És una veritat incòmoda que la nostra nació i la nostra ciutat deuen gran part de la seva riquesa al seu paper en el comerç d’esclaus i, si bé això està reflectit en l’àmbit públic, la contribució de moltes de les nostres comunitats a la vida de la nostra capital ha sigut deliberadament ignorada», ha assenyalat Khan. Londres ha d’assegurar-se de donar espai «als èxits i la diversitat de tothom» i també «qüestionar quins llegats se celebren», ha afegit.